По-малко от година след началото на строителството американската компания Tesla достави първите автомобили от новия си завод в Шанхай. На церемония в понеделник 15 локално асемблирани електромобила Model 3 бяха предадени на служителите на Tesla, предава Ройтерс.
След старта на строителството през януари новата Gigafactory бе изградена за рекордно кратко време. Производството в Китай дава възможност на Tesla да вкарва автомобилите си на най-големия автомобилен пазар в света много по-евтино без високи вносни мита. Очаква се заводът в Шанхай да има капацитет от 500 000 автомобила годишно, макар че първоначално е вероятно да произвежда значително по-малко коли.
Китай има за цел огромно разширяване на електрическата мобилност и вече е най-големият пазар на електромобили в света. През 2018 г. в Народната република за първи път бяха продадени над 1 млн. превозни средства, задвижвани от ток. В последите месеци обаче пазарът се развива бавно заради отслабващата икономика.
Специален стимул за закупуване на подобни коли е фаворизираното им одобрение в големите градове. Междувременно регистрационните табели за коли с бензин се разпределят на лотария или трябва да бъдат закупени на търгове на скъпи цени. Често купувачите трябва да чакат с години, докато електрическите превозни се одобряват почти веднага. В градове като Пекин също има забрана за шофиране в един ден от седмицата, което не се отнася за електрическите автомобили. Tesla ще се възползва и освобождаване от данък продажбата на Model 3 в Китай, който възлиза на 10%.
Model 3 ще се конкурира с електрически автомобили от местни конкуренти като NIO Inc. и Xpeng Motors, както и от световни производители, включително BMW AG и Daimler AG.
Търсенето на местно произведения Model 3 е "много добро" и Tesla е уверена, че ще продава всички произведени в завода превозни средства, заяви Алан Уан, генерален мениджър на Tesla China. „Нашата цел е да убием всички автомобили с двигатели с вътрешно горене“.
Сега заводът произвежда повече от 1000 автомобила седмично и има за цел да удвои този брой през следващата година, заяви Сон Ган, производствен директор на фабриката. Това означава, че съоръжението е изпълнило предсказанието на Мъск, направено през април.
На първоначалната фабрика на Tesla в Калифорния ѝ бяха нужни месеци, докато достигне седмичната ставка от 1000 коли. Мъск заяви, че в даден момент в Шанхай следва да се правят по 3000 коли на седмица.
Въпреки че доставките за клиентите не са започнали, най-важният етап от понеделник натам са няколко месечни победи за Мъск. Последната се случи в петък, когато местният автомобил беше включен в списък на превозни средства, отговарящи на изискванията за освобождаване от 10% данък за покупка в Китай.
Тълпа от около 200 души, включително представители на медии и работници на Tesla, се събра в завода в понеделник на тържество, когато Том Жу, ръководителят на компанията за Велик Китай, предаде първите коли. Един от служителите, който получи кола, я представи на приятелката си, заедно с цветя, и ѝ предложи брак. Тя прие с кимане и се целуваха, предава Bloomberg.
Първа копка на шанхайската гигафабрика бе дадена в началото на тази година. Първоначално просто кален сюжет на около 90 минути път с кола от центъра на Шанхай, сега тя се превърна в решаващо изпитание за желанието на Мъск да запази производителя си на автомобили печеливш, докато залага на китайски апетит за електрически автомобили.
Изграждането на завода беше до голяма степен финансирано с китайски кредити. Твърди се, че консорциум от държавни компании е предоставил заем на Tesla в размер на 11,25 милиарда юана. С част от тази сума се Tesla е заменила по-скъп заем от 3,5 милиарда юана, твърди Financial Times.
Защото заемът с държавна подкрепа е значително по-евтин от обичайното финансиране в Китай, съобщава изданието. Докато наскоро Tesla трябваше да предложи на инвеститорите лихва от 5,8 процента за облигации с купон до 2025 г., лихвата по китайския заем е значително под основния лихвен процент на китайската централна банка, който в момента е 4,15 процента. Това дава конкурентно предимство на Tesla пред местните китайски конкуренти като Nio и Xpeng.
На фона на волатилната цена на акциите на Tesla и обтегнатите финанси инвеститорите ще следят отблизо как се развива разширяването на производството. Многомилиардната инвестиция ще бъде решаващ фактор за определяне на това дали Tesla ще успее да се справи с местните конкуренти и с предизвикателствата на много обичаните в Mercedes-Benz, BMW и Audi.
Стартът на доставките ще даде и улики за способността на Tesla наистина да бъде глобална компания. Тя планира да пусне и производствена база в Европа, където се радва на нарастващ ръст на продажбите на няколко пазара.