fallback

Tesla достави първите Model 3 made in China

Сега заводът в Шанхай произвежда повече от 1000 автомобила седмично и има за цел да удвои този брой през следващата година

07:46 | 30.12.19 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

По-малко от година след началото на строителството американската компания Tesla достави първите автомобили от новия си завод в Шанхай. На церемония в понеделник 15 локално асемблирани електромобила Model 3 бяха предадени на служителите на Tesla, предава Ройтерс. 

След старта на строителството през януари новата Gigafactory бе изградена за рекордно кратко време. Производството в Китай дава възможност на Tesla да вкарва автомобилите си на най-големия автомобилен пазар в света много по-евтино без високи вносни мита. Очаква се заводът в Шанхай да има капацитет от 500 000 автомобила годишно, макар че първоначално е вероятно да произвежда значително по-малко коли.

Китай има за цел огромно разширяване на електрическата мобилност и вече е най-големият пазар на електромобили в света. През 2018 г. в Народната република за първи път бяха продадени над 1 млн. превозни средства, задвижвани от ток. В последите месеци обаче пазарът се развива бавно заради отслабващата икономика.

Специален стимул за закупуване на подобни коли е фаворизираното им одобрение в големите градове. Междувременно регистрационните табели за коли с бензин се разпределят на лотария или трябва да бъдат закупени на търгове на скъпи цени. Често купувачите трябва да чакат с години, докато електрическите превозни се одобряват почти веднага. В градове като Пекин също има забрана за шофиране в един ден от седмицата, което не се отнася за електрическите автомобили. Tesla ще се възползва и освобождаване от данък продажбата на Model 3 в Китай, който възлиза на 10%.

Model 3  ще се конкурира с електрически автомобили от местни конкуренти като NIO Inc. и Xpeng Motors, както и от световни производители, включително BMW AG и Daimler AG.

Търсенето на местно произведения Model 3 е "много добро" и Tesla е уверена, че ще продава всички произведени в завода превозни средства, заяви Алан Уан, генерален мениджър на Tesla China. „Нашата цел е да убием всички автомобили с двигатели с вътрешно горене“.

Сега заводът произвежда повече от 1000 автомобила седмично и има за цел да удвои този брой през следващата година, заяви Сон Ган, производствен директор на фабриката. Това означава, че съоръжението е изпълнило предсказанието на Мъск, направено през април.

На първоначалната фабрика на Tesla в Калифорния ѝ бяха нужни месеци, докато достигне седмичната ставка от 1000 коли. Мъск заяви, че в даден момент в Шанхай следва да се правят по 3000 коли на седмица.

Въпреки че доставките за клиентите не са започнали, най-важният етап от понеделник натам са няколко месечни победи за Мъск. Последната се случи в петък, когато местният автомобил беше включен в списък на превозни средства, отговарящи на изискванията за освобождаване от 10% данък за покупка в Китай.

Тълпа от около 200 души, включително представители на медии и работници на Tesla, се събра в завода в понеделник на тържество, когато Том Жу, ръководителят на компанията за Велик Китай, предаде първите коли. Един от служителите, който получи кола, я представи на приятелката си, заедно с цветя, и ѝ предложи брак. Тя прие с кимане и се целуваха, предава Bloomberg.

Първа копка на шанхайската гигафабрика бе дадена в началото на тази година. Първоначално просто кален сюжет на около 90 минути път с кола от центъра на Шанхай, сега тя се превърна в решаващо изпитание за желанието на Мъск да запази производителя си на автомобили печеливш, докато залага на китайски апетит за електрически автомобили. 

Изграждането на завода беше до голяма степен финансирано с китайски кредити. Твърди се, че консорциум от държавни компании е предоставил заем на Tesla в размер на 11,25 милиарда юана. С част от тази сума се Tesla е заменила по-скъп заем от 3,5 милиарда юана, твърди Financial Times.

Защото заемът с държавна подкрепа е значително по-евтин от обичайното финансиране в Китай, съобщава изданието. Докато наскоро Tesla трябваше да предложи на инвеститорите лихва от 5,8 процента за облигации с купон до 2025 г., лихвата по китайския заем е значително под основния лихвен процент на китайската централна банка, който в момента е 4,15 процента. Това дава конкурентно предимство на Tesla пред местните китайски конкуренти като Nio и Xpeng.  

На фона на волатилната цена на акциите на Tesla и обтегнатите финанси инвеститорите ще следят отблизо как се развива разширяването на производството. Многомилиардната инвестиция ще бъде решаващ фактор за определяне на това дали Tesla ще успее да се справи с местните конкуренти и с предизвикателствата на много обичаните в Mercedes-Benz, BMW и Audi.

Стартът на доставките ще  даде и улики за способността на Tesla наистина да бъде глобална компания. Тя планира да пусне и производствена база в Европа, където се радва на нарастващ ръст на продажбите на няколко пазара.

В момента компанията на Илон Мъск планира да изгради Gigafactory и в Германия. В Грюнхайде (Одер-Шпрее) близо до Берлин от 2021 г. ще се произвежда компактният SUV модел Y. Строителството на площадката от 300 хектара е планирано да започне през първата половина на 2020 г.
 
Акциите на компанията поскъпнаха, след като производителят на автомобили отчете изненадваща печалба на 23 октомври, а сега е над два пъти по-скъпа от най-ниското си за годината ниво от 178,93 долара, достигнато през юни. Акциите затвориха в петък сесията почти без промяна на ниво от 430,38 долара за брой.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:11 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още