Окръжният съд във Франкфурт реши в четвъртък да забрани услугите на американския технологичен концерн Uber чрез автомобили под наем в Германия, тъй като базираната в Сан Франциско компания няма необходимия лиценз, за да предлага пътнически транспорт с помощта на коли под наем, съобщава Bloomberg.
Германският съд твърди, че фирмата за споделен транспорт е нарушила правилата за конкуренция, като е позволила на своите водачи да управляват автомобили, взети под наем.
Днешната присъда е пореден сериозен удар върху компанията за споделени пътувания, след като през миналия месец тя загуби лиценза си за превоз на пътници в Лондон с оглед на твърдения на съответния градски регулатор, че така Uber застрашил безопасността на пътниците.
На практика дейността на компанията в Германия е под въпрос, защото през 2015 г. германският съд забрани на Uber да упълномощава шофьорите да предоставят услуги на пътници, използвайки собствените си автомобили в страната.
В Германия, където Uber работи в седем града, включително Франкфурт, Берлин и Мюнхен, компанията работи изключително с компании за коли под наем и с техните лицензирани шофьори.
Какво следва?
Присъдата влиза в сила незабавно, но компанията ще може да обжалва решението на съда. Тя критикува само отделни аспекти на присъдата, като подчерта, че в Германия работи само с професионални и лицензирани автомобили и таксиметрови компании. "Ние внимателно ще проучим мотивите на решението и след това ще предприемем необходимите стъпки, за да продължим да можем надеждно да предлагаме услугата си в Германия", заяви говорител на Uber.
Ищецът по делото - компанията Taxi Deutschland - заяви, че ще настоява за незабавно условно изпълнение на решението на съда. Германската таксиметрова фирма смята, че след като това бъде факт, "Юбер" ще трябва да плаща глоби, започващи от 250 евро на возене и до 250 000 евро на возене в случай на повторни нарушения.
Акциите на Uber поевтиняха с близо 2% при старта на търговията на Wall Steet, преди спадът да се ограничи до понижение с около 0,7%.
Междувременно германската IT асоциация Bitkom призовава за изменение на Закона за пътническия транспорт: „Законът датира от време, когато освен частни автомобили и автобуси и влакове имаше само таксита за лична мобилност, а смартфонът дори не бе измислен", заяви изпълнителният директор на Bitkom Бернхард Роледер, цитиран от Handelsblatt. Законът защитавал по думите му благодеянията на таксиметровите гилдии за сметка на потребителите, а пътниците страдали от това. „Трябва да подкрепяме новите услуги за мобилност и дигиталните платформи, които ги предлагат, и да спрем да поставяме пречки пред пътя им“, казва Роледер.