Регистрациите на нови леки автомобили в България бележат ръст от 1,8% през ноември спрямо същия месец преди година, посочват от Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Продажбите на нови леки коли в страната ни за ноември достигат 2819 броя, докато за същия месец през 2018 г. те са 2768 броя.
Въпреки това обаче темпът на нарастване се забавя, защото през октомври бе отчетен скок от цели 9,2 на сто на годишна база.
Като цяло през първите 11 месеца от 2019 г. продажбите на нови автомобили в България нарастват с 2,3% спрямо периода януари-ноември през 2018 г. През разглежданото време регистрациите се покачват до 32 511 броя от 31 773 броя за първите 11 месеца на изминалата година.
На ниво Европейски съюз (ЕС) регистрациите на нови леки коли през ноември нарастват с 4,9% спрямо същия месец през 2018 г., като достигат 1 175 959 броя. За периода януари-ноември 2019 г. продажбите обаче се свиват с 0,3 на сто до 14 123 228 броя от 14 160 471 броя за същия период през 2018 г.
С най-голям месечен ръст от страните от блока може да се похвали Румъния, която отчита покачване на регистрациите спрямо ноември 2018 г. с 57,5%, следвана от Литва (52,7%), Унгария (25%), Швеция (18,2%) и Ирландия (17,7%).
Най-слаби данни в това отношение отбелязват Словакия (-3,9%), Латвия (-3,4%) и Австрия (-1,4%).
Лидер при продажбите на нови коли за първите 11 месеца на годината в рамките на блока е Литва (44%), следвана от Румъния (21,5%), Унгария (11,7%) и Гърция (9,6%).
Най-съществен спад в регистрациите за този период регистрират Кипър и Финландия – 7,3 на сто, следвани от Швеция и Ирландия с по 6,9% и Чехия (6,3%).
На корпоративно ниво пазарният дял на най-големият автомобилен производител в Европа и в света Volkswagen Group нараства от 23,7% през ноември 2018 г. до 25,6% за същия месец през настоящата година. През ноември концернът отчита продажби на нови коли в размер на 301 524 броя.
През първите 11 месеца на 2019 г. производителят отчита 0,5% ръст на пазарния си дял и общо 3 456 569 броя продадени автомобили, което е ръст от 1,9% спрямо същия период преди година.
На второ място е производителят на марката Peugeot PSA Group, чийто пазарен дял през ноември обаче се свива от 16,5% през същия месец от 2018 г., до 14,6 на сто. Продажбите на компанията намаляват до 171 932 броя.
За първите 11 месеца на годината френският производител отчита понижение на своя пазарен дял от 16,3% до 16,1 на сто, както и спад от 1% при продажбите до 2 279 826 броя продадени леки коли.
Делът на третия Renault Group също се свива от 10,3% през ноември 2018 г. до 10,2 на сто. Продажбите обаче се увеличават с 4,3 на сто от 115 044 броя през ноември 2018 г. до 119 998 броя.
Четвърта е южнокорейската Hyundai Group, чийто пазарен дял се разширява през ноември 2019 г. до 6,9% от 6,7% през ноември 2018 г. Продажбите на концерна нарастват със 7,6% до 80 764 броя.