Перспективата германският автомобилен концерн Volkswagen да построи новия си завод в Турция се изпарява с всеки изминат ден. Причината за това е военната офанзива в съседна Сирия.„Картините, които виждаме от Северна Сирия, са ужасяващи", заяви премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл (SPD), който е член на борда на VW. И заплаши: „Не мога да си представя, че при тези условия Volkswagen ще се ангажира в Турция с инвестиция за милиард евро“. Долната Саксония, управлявана от SPD и CDU, е вторият по големина акционер на Volkswagen и играе ключова роля в надзорния съвет.
От колебанието в централата на VW във Волфсбург може да се възползва отново една държава, която се конкурира с Турция за желаната инвестиция на Volkswagen: България. Местоположение в близост до столицата София беше единственото, което все още остана в надпреварата освен турската Маниса. Нарастващата критика от страна на европейските, както и на американските политици срещу Анкара дава козове в ръцете на България.
За да осигури договора за новия завод, страната е готова да удвои субсидиите, които предлага, пише в ексклузивен материал във вторник вечер германският всекидневник Frankfurter Allgemeine Zeitung. „Намерихме начин да предложим на Volkswagen Group вместо 135 млн. евро 250 до 260 милиона евро", заяви бившият държавен глава Росен Пленелиев пред F.A.Z. В момента Плевнелиев е председател на Автомобилен клъстер България и лобира активно в полза на страната си.
На VW е била изпратена съответна оферта, отговор все още няма, добавя Плевнелиев. Ако се добави инфраструктурата, като връзката с железопътната линия, до магистралата и метрото, София предлага общо 800 милиона евро, за да избере VW България, вместо Турция. Плевнелиев уверява, че помощта е била договорена с Европейската комисия. Турция обаче не била спазила правилата.
България предлага на VW голяма индустриална зона извън столицата София, близо до летището. Бившата фабрика на стоманодобивна компания принадлежи на българската Първа инвестиционна банка и австрийската компания за недвижими имоти Soravia. Българският премиер Бойко Борисов обеща на Volkswagen да покаже, че ще бъде „най-лоялният партньор на най-големия автомобилен гигант в света". Премиерът се позова на добрите условия за германските инвеститори и много ниските данъци.
Германският автомобилопроизводител вече създаде свое турско подразделение в западния град Маниса в началото на октомври, с което постави основите за начало на производствената си дейност в Турция. Въпреки това противоречивите решения на президента Реджеп Ердоган и негодуванието срещу тях в Брюксел разколебават компанията.
„Решението за построяването на нов завод беше отложено от Управителния съвет“, посочват от VW. „Следим отблизо ситуацията и сме притеснени за настоящото развитие“, допълват още те. Заради военната си офанзива в Сирия Турция попадна под силна международна критика. В понеделник германското правителство призова за незабавно спиране на военната операция, с която властите в Анкара искат да създадат зона за сигурност за бежанци и да изкарат бойците на кюрдската милиция YPG извън границата. Като конкретна причина за инвазията се посочва обявеното изтегляне на американските войски в района от страна на американския президент Доналд Тръмп.
преди 5 години абе вие наистина ли вярвате, че VW са мислили сериозно да правят завод тук? А в Баба Яга и Торбалан вярвате ли? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Тиквата що не ми построи една 3етажна къща за мен с държавни пари, знае ли колко данък смет ще плащам отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години значи като са "американските тецове" е лошо, ама за ФВ не е ... аз плащам данъци зада има капествени обществени услуги, а не зада строите заводи и имоти на частни фирми !!!нема ли да задължите да си купим по един голф от завода, а? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Бат Бойко му се обади да ми каже, че е викнал на помощ супермен, батман, железният човек и други супер герои. Каза, че дори и да го построят в турция, той със супергероите ще го пренесе в София и това няма да ни струва ?260 млн!Така че споко. Всичко е под контрол отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Има логика, защото даже и да се бяхме съгласили преди няколко месеца, те пак щяха да го правят в Турция. А, сега заради Сирия нещата са на кантар. Сега трябва да се натисне! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години За да има ръст на производителността и работните заплати в България, трябва да има повече производства с висока добавена стойност, каквото е производството на автомобили. Но 90% от коментаторите явно са против това, така че напълно си заслужаваме ниските заплати. И докато огромното болшинство българи разсъждават по този начин ще продължаваме да сме бедни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години В България ЩЕ ИМА да има завод на Volkswagen, ЩЕ ВЛЕЗЕМ във Шенген, ЩЕ ПРИЕМЕМЕ еврото. Копирайте поста и го запазете, за да ми го припомнете, ако не позная.пуделите на кремъл на Сатурн! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години аз мисля , че ще изчакат от vw да поутихнат нещата , и завода все пак ще го построят там ... ердоган няма да се прави на войник повече от 6 месеца ... те всички големи брандове няма да имат в портфолиото си дизели след 4-5 години , а от 2030 се гласят въобще да ги забранят за продажба на територията на ЕС ... тъй , че решението е ясно ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години вместо да намалят субсидиите - наш Бойко увеличава !!! Ами нали се отказва Фолксваген от Турция / какво наддава ?? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Не става въпрос за тровене на клиентите толкова колкото за ликвидиране на конкурентите по много непочтен да не кажа с по груб израз начин. Силно съм резервиран и този конкурс в който се конкурират съседни държави в балканското буре с барут въобще не ми допада. Или не са наясно какво правят или са много наясно и съзнателно го правят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар