Американското министерство на правосъдието разследва дали решението на четири автомобилни компании през юли да постигнат доброволно споразумение с Калифорния за възприемане на стандартите на щата за въглеродните емисии нарушава антитръстово законодателство, съобщават запознати източници, цитирани от Ройтерс.
Ръководителят на антитръстовия отдел в министерството Макан Делрахим е изпратил на 28 август писма до четири автомобилни компании, в което изразява притеснението на правителството, че споразумението „нарушава федерални антитръстови закони“, но допълва, че то „не е стигнало до никакви заключения“, показва документ, видян от Ройтерс.
В писмата се иска представители на автомобилните компании да се срещнат с представители на отдела „и да предоставят повече информация относно подготовката на споразумението“ и за комуникацията между концерните.
Разкритието се случва в момент, когато администрацията на Тръмп засили противопоставянето си на стремежа на автомобилните компании да заобиколят правилата за ефективност на горивото от ерата на Обама.
През юли Ford Motor, BMW, Volkswagen и Honda Motor заявиха, че са постигнали сделка за възприемане на по-занижени стандарти в сравнение с правилата от времето на Обама, но по-високи от предложение на администрацията на Тръмп от 2018 г.
По този начин автомобилните компании се противопоставиха на усилията на администрацията на Тръмп да лиши Калифорния от правото да се бори с климатичните промени чрез създаването на собствени стандарти.
Автомобилните производители се опасяват от дългогодишни съдебни битки и искат да си гарантират сигурност относно изискванията, на които трябва да отговарят на национално равнище. Те смятат, че сделката ще им бъде от финансова полза, защото цели да предотврати появата на различни изисквания в отделните щати.
Honda, Ford и BMW потвърдиха, че са получили писмо от министерството на правосъдието. Разследването е в начална фаза, съобщиха запознати източници.
„Очакваме с нетърпение да отговорим на министерството на правосъдието, като обясним планираното от Калифорнийския борд за въздушни ресурси рамково споразумение и ползите от него за потребителите и околната среда“, съобщи BMW.
В отделно писмо днес представители на Агенцията за защита на околната среда са уведомили председателя на Калифорнийския борд за въздушни ресурси Мери Никълс, че действията на борда във връзка с доброволното споразумение „изглеждат незаконни и невалидни“.
Писмото, копие от което е било изпратено и на ръководителите на автомобилните компании, предупреждава, че поетите ангажименти от концерните „може да доведат до правни последици предвид посочените ограничения във федерален закон за властта на Калифорния“.
Главният прокурор на Калифорния Ксавие Бесера заяви, че щатът „ще продължи да се стреми към по-чисто бъдеще". "Готови сме да защитим стандартите, които превръщат това обещание в реалност“, допълни той.
Правилата от времето на Обама предвиждат горивната ефективност на леките коли да достига средно 46,7 мили (75,2 км) на галон до 2026 г. спрямо предпочитания вариант от 37 мили (60 км) на галон от администрацията на Тръмп.
Предпочитаната алтернатива по плана на Тръмп ще увеличи потреблението на петрол в САЩ с около 500 хил. барела на ден от 2030 г. нататък, като в същото време ще намали колективните регулаторни разходи на автомобилните компании с над 300 млрд. долара.