fallback

Uber разочарова пазара със загуба от 5,2 млрд. долара

Приходите от транспортни услуги са нараснали само с два процента на годишна база до около 2,35 милиарда долара

08:32 | 09.08.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Лидерът на пазара на споделени пътувания Uber Technologies Inc. не успя да увери инвеститорите си в четвъртък в потенциала си за растеж или че ще може скоро да отчете  печалба. Компанията загуби 5,2 милиарда долара през първото си тримесечие на борсата. Лъвският дял за това се дължи на практиката на стартъпите да плащат на служителите си с акции. Само на отчетените с акции възнаграждения се дължат 3,9 млрд. долара от загубата.

Анализаторите очакваха загуба от този мащаб. В същото време обаче имаше и алармен сигнал от основния бизнес: приходите от транспортни услуги са нараснали само с два процента на годишна база до около 2,35 милиарда долара, преди да бъдат приспаднати някои плащания на водачите. Това беше една от причините за доста негативната реакция на фондовия пазар. Първоначално акциите на Uber загубиха повече от 12 процента при следборсовото търгуване в четвъртък, а с времето спадът на акциите се смекчи до минус от малко над шест процента, предава Bloomberg.

Свеж полъх идва от бизнеса с доставка на храна. Приходите в Uber Eats са скочили със 72% на годишна база до 595 млн. долара. Това помогна за увеличаване на приходите от продажби на групата с 14 процента до почти 3,2 милиарда долара. За Uber обаче това беше много бавен растеж. През предходното тримесечие загубата на стартъпа беше 878 милиона долара - сега тя би била около 1,3 милиарда долара, дори без допълнително натоварване от компенсацията с акциите. Главният изпълнителен директор на Uber Дара Косровшахи обеща в конферентен разговор с анализатори след представянето на цифрите „добър старомоден фокус“ върху печалбата.

Северна Америка остава най-големият пазар за Uber: приходите от продажби в САЩ и Канада нараснаха с 19% до около 1,78 млрд. долара. Европа, Близкият изток и Африка отбелязаха ръст от 22 процента до 502 млн. долара. Междувременно в Латинска Америка приходите спаднаха с почти една четвърт до 417 млн. долара.

Разочарованието на борсовите участници беше още по-голямо, защото ден по-рано по-малкият конкурент на Uber Lyft ги изненада с по-добри от очакваното данни.

През второто тримесечие Lyft увеличи продажбите на годишна база със 72 процента до 876 милиона долара (774 милиона евро). Рязкото нарастване на разходите - отчасти поради компенсацията на фондовия пазар през март, изтласка тримесечната загуба от 178,9 милиона долара до 644,2 милиона долара.

В същото време обаче Lyft отбелязва значително подобрение в бизнеса, отчасти защото ценовата война с Uber се свива. Ето защо Lyft сега очаква годишни приходи от продажби до 3,5 милиарда долара - с 200 милиона повече от планираните досега. Загубата също се очаква да бъде по-ниска от предварително обявената.

Косровшахи потвърди, че битката за пазарните дялове се смекчава. „Определено наблюдаваме подобряването на конкурентната среда“, каза той. Все пак Uber прогнозира коригирана загуба от 3 милиарда до 3,2 милиарда долара през тази година. „Смятаме, че 2019 г. ще бъде най-пиковата ни инвестиционна година“, каза той. „През 2020 г., 2021 г., ще видите спад на загубите“.

В Uber броят на потребителите се увеличи в рамките на трите месеца от 93 млн. на 99 милиона. В Lyft те нараснаха от 20,5 на 21,8 милиона. Lyft е активен само в САЩ и Канада, докато Uber започна глобална експанзия в началото на дейността си. И двете компании станаха публични през пролетта. Техните акции обаче се търгуват под емисионната цена, тъй като инвеститорите се съмняват дали бизнес моделът на посредниците на автомобилни услуги, който досега е свързан с големи загуби, в крайна сметка ще се реализира на печалба.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:38 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още