Автомобилният производител Nissan Motor Co. увеличава повече от два пъти планираните съкращения на работни места, като ново свиване ще има и в производството на фона на срив от 99% на печалбата за тримесечието.
Основна причина за лошото представяне е остаряващата продуктова гама на компанията, както и по-слабите продажби в САЩ и Европа, съобщава Bloomberg.
В изявление базираният в Йокохама, Япония, автомобилен гигант обяви, че близо 12 500 работни места, най-вече в производството, ще бъдат премахнати в глобален мащаб. Това е близо една десета от работната сила на компанията и далеч надвишава планираните през май 4800 съкращения.
Спадът в оперативната печалба за първото фискално тримесечие също е далеч по-голям от понижението от 66%, очаквано от анализаторите.
Представянето за трите месеца засенчва другата голяма причина за притеснения на Nissan, а именно ареста през ноември на бившия му председател Карлос Гон, който бе обвинен във финансови престъпления.
Слабата печалба, която се намира близо до най-ниското си ниво от десетилетие насам, също отслабва позициите на японския производител в глобалния автомобилен съюз между него, френската Renault и японската Mitsubishi Motors.
След години на трудности с продажбите и влошаване на маржовете Nissan се нуждае от възстановяване на имиджа си сред потребителите на дребно, смята Коджи Ендо, анализатор на SBI Securities Co.„Това наистина е криза“, посочва Ендо. „Мениджмънтът е хаотичен, има много натиск за преструктуриране и най-важното нещо тук е да се намали мащабът. Компанията всъщност твърде много се разду при управлението на Карлос Гон“, допълва той.
Приходите на Nissan спадат с 13% до 2,37 трлн. йени (близо 22 млрд. долара) – най-рязкото понижение от финансовата криза насам преди десетилетие.
Колкото до продажбите – компанията е продала 1,23 млн. автомобила за тримесечието, което е спад от 6%. Спад в продажбите в САЩ от 15% се отчита през юни, с което понижението за годината възлиза на 8,2%. доставките в Китай – най-големият пазар на Nissan, спадат леко с 0,3% през първото полугодие.
Компанията обяви също, че възнамерява да свие производствения си капацитет в световен план с 10% до края на фискалната 2022 г. и да намали продуктовата си линия с „най-малко“ 10% за същия период.
Драстичното намаляване на персонала и мерките за преструктуриране наподобяват това, което Гон направи в началото на хилядолетието, за да спаси компанията, която бе на ръба на банкрута, както и след финансовата криза от 2008 г.
Nissan обаче запазва прогнозите си за фискалната година – през май производителят публикува прогноза за оперативна печалба от 230 млрд. йени при приходи от 11,3 трлн. йени.
Акциите на производителя поевтиняха с 2,1% на борсата в Токио в четвъртък, преди да бъдат обявени резултатите. Те загубиха 13% от стойността си от началото на годината след спад от 22% през 2018 г.