Фактът, че Volkswagen е избрал да продължи да преговаря преференциално с Турция там да бъде новият завод на компанията, не означава, че за България процесът е приключил. Това каза членът на Управителния съвет на „Аутомотив Клъстер България“ и президент на България /2012-2017/ Росен Плевнелиев на брифинг пред журналисти в Министерския съвет след днешната среща на представители на клъстера с правителството.
В следващите месеци България продължава да работи заедно с Volkswagen и преговарящите екипи, добави Росен Плевнелиев, цитиран от БТА.
„Докато няма подписан договор с една от двете държави, всяка една от тях е алтернатива", отбеляза той. Според него за България е огромен успех, че е на финала на процедурата с държава като Турция. Той отчете, че в тази надпревара страна ни е победила страни като Унгария Словакия, Румъния, Сърбия.
Извън работата по проекта на компанията Volkswagen „Аутомотив Клъстер България“ работи по много други проекти заедно с правителството. На днешната среща с правителството е била постигната договореност в рамките до два месеца да бъде изработена изцяло нова стратегия за развитието на автомобилостроенето в България, съобщи Плевнелиев. В нея ще бъдат интегрирани всички необходими инструменти за държавна подкрепа, както и помощ на национално, общинско, регионално ниво. Включително и еврофондове за бъдещите периоди. Амбицията е да се удвои броят на заетите в сектора - от 60 000 да станат 120 000. Целта да се удвои броят на компаниите - от 230 да станат поне 500, посочи той.
Договорено е интегрирането на нов проект в стратегията, който ще започне да се изпълнява скоро. В базата на летище Доброславци, която е в момента е собственост на НСО, държавата и „Аутомотив Клъстер“ ще започнат да изграждат елементи на тестово трасе за автономни автомобили и 5G мрежа.
По време на днешната среща е било договорено още на територията на София тех парк да бъде изградена 5G лаборатория. Тя ще бъде свързана и физически интегрирана към изграждащия се център на супер компютър. По думите на Плевнелиев по този начин ще се подкрепят вече работещи в България компании в областта на масивите данни, аналитичността и подготовката на софтуер. "Знаете, че автомобилите на бъдещето са свързани с много сензори, много данни, които трябва да бъдат обработвани в реално време", уточни Росен Плевнелиев.
В стратегията в подкрепа на автомобилостроенето ще се интегрират и допълнителни стимули не само за големи производители, но и за първостепенни доставчици, каза още Плевнелиев.