Германският автомобилен концерн Volkswagen AG (VW) ще създаде съвместно предприятие и ще подпомогне финансирането на производството на батерии. Компанията иска да убеди скептично настроените доставчици на клетки за батерии да се върнат към агресивната производствена стратегия, с което да се даде нов положителен тласък на електромобилната индустрия, съобщава Ройтерс, като цитира Щефан Зомер, член на борда на директорите на дружеството.
VW обяви, че ще закупи клети за батерии на стойност 50 млрд. евро (56,57 млрд. долара) от стратегически партньори, като шведската Northvolt, южнокорейските SKI, LG Chem и Samsung SDI, както и китайската CATL.
“Не всеки доставчик е убеден, че електрическата мобилност ще придобие широки мащаби. Трябва да отделите повече време, за да ги убедите да инвестират в автомобилната индустрия“, коментира Зомер пред Ройтерс.
VW заяви, че до 2025 г. ще се нуждае от 150 гигаватчаса общ капацитет на произведените батерии в Европа и още 150 гигаватчаса за Азия. До 2030 г. тези цифри трябва да се удвоят.
„Тези производители трябва да изберат приоритет между създаването на смартфони и изграждането на нови заводи за производство на батерии. Затова тези производители питат: Бързо ли ще се увеличат производствените обеми?“, подчертава Зомер.
Германският автомобилен концерн модернизира 16 завода, за да може да конструира електрически превозни средства, и планира да започне производство на 44 различни вида електромобили с марките Skoda, Audi, VW и Seat до средата на 2023 г.
Потребителите не успяват толкова бързо да се адаптират към новите тенденции в автомобилната индустрия по отношение на по-чистите автомобили заради ограничения обсег при единичния пробег на електромобилите и дългото време, което е необходимо за презареждане на батерията, както и поради липсата на достатъчно добра инфраструктура. Именно това притеснява доставчиците на батерии.
„Когато става въпрос за обикновени компоненти, доставчиците имат възможността да продават своята продукция и на други автомобилни производители, ако VW не купува достатъчно. При електромобилността всички сме наясно: ако това не работи при VW, тогава няма да работи и при другите“, казва още Зомер.
Ето защо VW предоставя на доставчиците възможност за споделяне на риска при производството и инсталирането на допълнителен производствен капацитет с идеята да се изградят нови заводи под формата на съвместни предприятия.
„Тенденцията е да се създават съвместни предприятия. Доставчиците все още се питат дали пазарът ще приеме това, или не? В същото време те осъзнават това като възможност“, посочва още Зомер.
Съвместните предприятия имат предимството да дават на VW ранен поглед върху напредъка в производството, когато се изгражда нов завод.
„Трябва да направим собствена експертиза, която да споделим с доставчиците, което ще помогне при изграждането на нов завод. Това ни дава ранна индикация, ако има шанс да се появят проблеми“, добавя още Зомер.
Той подчертава, че германският концерн не е способен да изгради толкова коли, колкото му се иска. „Нашите доставчици не доставят необходимите количества, от които се нуждаем“, добавя Зомер.
От 2021 г. VW ще използва клетки за своите електрически батерии, изградени от никел, манган и кобалт, в съотношение 8:1:1, докато доставчиците на концерна все още произвеждат въпросните клетки с тези материали в съотношение 6:2:2.
За китайския пазар VW вижда потенциал за използването на батерии, базирани на литий и и желязо, известни като LFP. Въпросната технология има по-слаб енергиен заряд от другия вид, но това е предпочитан продукт от китайските потребители, които живеят в големите градове, тъй като те изминават къси разстояния със своите превозни средства.
„Необходимостта от потенциал за дълъг пробег не е толкова важна в Китай“, казва Зомер.
Според него концернът може да построи дори собствена фабрика за производство на клетки за батерии в Китай. Засега, обаче, VW разчита на своите местни партньори SAIC и JAC, чрез които открива надеждни доставчици за този пазар.