Акционерите на Tesla продължават да подкрепят Илон Мъск. Те доказаха това по време на годишното Общо събрание на компанията във вторник вечерта. По-голямата част от присъстващите инвеститори гласуваха против новите правила, предназначени да подобрят често критикувания корпоративен мениджмънт на Tesla.
По-рано компанията беше заявила, че очаква да достави от 90 000 до 100 000 автомобила през второто тримесечие, но темата за търсенето остава актуална след разочароващото първо тримесечие с доставки на едва 63 000 автомобила. Това допринесе за понижението на цените на акциите с около 35% досега от началото на тази година. Но Мъск бе оптимистичен, казвайки, че продажбите на компанията „далеч надвишават“ производствените ѝ обеми.
Така с появата си в Маунтин Вю, Калифорния, във вторник след една трудна година Мъск отново успя да вдъхне смелост на акционерите. „Искам да кажа нещо много ясно: няма проблем с търсенето", каза той. Продажбите щели да надхвърлят значително производството. „И производството се представя доста добре", добави той. Това послание се прие доста добре от инвеститорите и цената на акциите се повиши с повече от 5,3 процента в следборсовата търговия. Този ръст се добавя към повишението в редовната сесия от почти 2 на сто до 217,10 долара в Ню Йорк.
Напоследък възникнаха съмнения дали все още има достатъчно търсене на автомобилите с марка Tesla. В едно проучване анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас написа например, че търсенето на продукцията може да не е достатъчно. Акциите на Tesla вече не пишат история на растежа, а история на преструктуриране, написа още той. Джонас, който преди година бе поставил ценови таргет от 379 долара, сега твърди, че цената им в най-лошия сценарий ще е 10 долара.
А и освен това, все повече и повече конкуренти се възползват от тренда на електрическите коли и в e-car, като според критиците си Tesla може да приключи корпоративното си битие като малък нишов играч. Освен това и до днес Tesla изгаря огромно количество пари. От декември цената на акциите се сви почти наполовина.
А през миналия август самият Мъск разстрои инвеститорите, когато обяви лековерно в Twitter, че ще свали компанията от борсата, само за да се откаже малко по-късно от идеята. Борсовият надзор - Комисията по ценните книжа и борсите, се намеси и започна проверка за манипулиране на цените, а шефът на Tesla се съгласи на глоба и на засилване на контрола върху компанията. Наред с другите неща Мъск трябваше да се откаже от поста си на председател на борда. Сега той може да действа само като изпълнителен директор.
Ако Общото събрание бе преминало по волята на акционерите активисти, то членовете на Борда на директорите би трябвало да намалят мандатите си от три на две години. В допълнение в бъдеще трябваше да е нужно обикновено мнозинство по важните решения, така че основателят и неговите съюзници да нямат толкова много власт в борда. Тези мерки бяха предложени от самия Борд на директорите, за да се смекчат критиките.
Но очевидно повечето акционери не искаха да бъдат защитени от Илон Мъск, а точно обратното: по-скоро да му дадат възможно най-голяма свобода: и двете искания бяха отхвърлени. Мъск засегна и финансите на производителя на електрически автомобили. „Ако сте бързоразвиваща се компания, рентабилността винаги е предизвикателство", призна той. Все пак мениджърът възнамерява да увеличи стойностите на производството с 60 до 80 процента през тази година. Само с такъв ръст компанията можела да постигне положителен паричен поток.
По отношение на самите автомобили Мъск обеща по-голяма автономия. „Не след дълго ще имаме кола с пробег от 400 мили", каза той. Това са почти 650 километра. Също така по темата за автономията шефът на Tesla прояви увереност. Всяка кола, произведена от октомври 2016 г. насам, може да бъде настроена за пълна автономия. Липсва само регулаторното одобрение. „Това значително увеличава стойността на колите ни", твърди Мъск. „Всъщност намирам за финансова лудост да си купя нещо друго, освен електрическа кола, която може да бъде актуализирана до автономна“, каза още той.
От Маунтин Вю Мъск изпрати послание и до европейците: До края на годината той възнамерява да вземе решение за местоположението на фабриката за акумулатори и фабрика за автомобили. „Убеден съм, че се нуждаем от собствени фабрики за нашите автомобили в Европа и Азия", каза той. Това щяло да позволи на Tesla да заобикаля митата и скъпите маршрути за доставка и да обслужва по-евтино местните пазари.
Мъск също каза пред акционерите, че може да очакват представянето на пикапа на Tesla към края на лятото на 2019 г. и производството на по-големия електрически камион до края на 2020 г.
Upfront view of the @tesla semi pic.twitter.com/7lZE2wbXum
— Tesla Owners Silicon Valley (@teslaownersSV) 11 юни 2019 г.Извън мястото, където се състоя срещата на акционерите, в Музея на компютърната история в Маунтин Вю, Калифорния, Tesla показа прототипите на предстоящия си Roadster, Semi и Model Y, което накара феновете и акционерите да публикуват снимки в социалните мрежи.