Анализатор на американската инвестиционна банка Morgan Stanley обвързва бъдещия успех на американския пионер на електрическите превозни средства Tesla с продажбите в Китай.
„Нарастващата зависимост от Китай и робо-такситата подкопава устойчивостта на инвестиционната история на Tesla", казва анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас на брифинг пред инвеститори. Търсенето е „все още предизвикателство номер едно за компанията“, поясни Джонас, цитиран от CNBC.
Според Morgan Stanley производителят на електрически автомобили може да постигне амбициозните си цели за продажби, само ако започне успешно да произвежда и доставя колите си в Китай. Свежият капитал от 2,7 млрд. долара е само „мост" за следващите дванадесет месеца, а някои от прогнозите на Morgan Stanley за паричните наличности на стартъпа са „неудобно ниски“ от тримесечие до тримесечие през следващата година. Въпреки че сумата от капиталовата инжекция е в очаквания от Morgan Stanley обем, то тя се е случила тримесечие по-рано от очакваното от банката.
Оценките на Morgan Stanley са, че „търсенето на Model S и X ще остане изключително слабо през цялата година", каза Джонас, като „моделите все още са твърде стари и са изправени пред риск от канибализация (свиване на продажбите или пазарния дял на даден продукт заради поява на нов модел - бел. ред.) от все по-нарастващия брой собственици на Tesla втора ръка".
Ето защо според американската банка амбициозните цели на Tesla за продажбите ще изискват успех както в производството, така и при доставките на автомобили в Китай. Джонас казва, че екипът на фирмата в Китай „е изключително конструктивен по отношение на перспективите за Tesla да спечели дял с Model 3 и Model Y в страната".
„Ние вярваме, че потокът на търсенето на Model 3 може да продължи до голяма степен, докато на този пазар не се предлага достъпна на местно ниво кола”, каза Джонас. „На този етап не очакваме значителни доставки на Model 3 в Китай до първото тримесечие на 2020 г".
Но всичко зависи изцяло от това дали Tesla ще може да започне производството и да работи в Шанхай.
„Ние продължаваме да се тревожим за дългосрочната жизнеспособност на който и да е американски играч на китайския пазар на електромобили", казва Джонас. „Макар че оценяваме опита на Tesla за навлизане на най-големия пазар на електрически превозни средства в света в продължение на години, ние не очакваме силна печалба от този регион, тъй като подозираме, че ще се появят множество национални шампиони".
Дори и Tesla да успее в Китай, Morgan Stanley подчертава търговските напрежения със САЩ като риск, ако „зависимостта на Tesla от Китай се увеличи“, добавя Джонас.