Поредният случай с изгорял електромобил на Tesla се случи само преди дни в Китай, където Model S се запали на подземен паркинг, след което се взриви. За щастие, никой не пострада, но при катастрофира по-рано тази година също с Model S водачът не успя да излезе от колата, която се запали, а той изгоря.
Защо обаче се случват подобни инциденти? Толкова ли са опасни електромобилите? Отговори на тези въпроси се опитва да даде изданието Auto.mail, като за целта ползва мненията на експерти и на търговци на електромобили. Те посочват, че колите на Tesla горят по различни причини, а не само заради един и същи проблем.
Първите случаи са от преди близо 6 години
През 2013 г. е фиксирана първата изгоряла Tesla, като в случая е виновна метална част от устройството за теглене. Тя се удря в долната част на електромобила и уврежда поставената под пода батерия. След втория подобен случай, инженерите на Tesla преправят блока за управление на пневматичното окачване, като целта е той да не намалява пътния просвет при висока скорост. Корпусът на батериите съответно е усилен и му е поставена специална защита.
Понякога причините за пожарите - като този в Шанхай от преди няколко дни, са необясними. Tesla изпрати свой екип в Китай, който ще разследва случая. Подобен инцидент, но с Tesla Model X, имаше през февруари във Върмонт (САЩ). Тогава напълно изгорял кросоувър беше открит върху замръзнало езеро. Оказа се, че собственикът тръгнал за риба и ударил камък, след което неговата кола започнала да издава странни звуци и се запалила.
Какво показват краш-тестовете?
Ударите с препятствие са най-честата причина за запалването на колите на Tesla. Лабораторните тестове обаче показват, че този тип автомобили са най-безопасни. Tesla е начело на класацията на Националното управление за безопасност на движението (NHTSA). Единствените проблеми при тях бяха с покрива и въздушните възглавници, но след препоръка на експертите те бяха отстранени.
Американският застрахователен институт IIHS и австралийското подразделение NCAP тестваха 42 хибрида и електромобила, като те показаха по-високи резултати от автомобилите със стандартен двигател с вътрешно горене. За всеки случай IIHS подложи на специално наблюдение тестваните машини, като то продължи 2 седмици. За този период нито една от тях не се запали.
Това обаче се случи с един от прототипите, преминали през изпитанията на NHTSA. Хибридният Chevrolet Volt бе тестван при страничен удар, след което беше оставен на паркинга на агенция. Три седмици по-късно той се запали и изгоря.
Човешкият фактор
Защо колите на ток горят в реални аварии на пътя? От Tesla са категорични, че при инцидента във Флорида през февруари вината е в скоростта. Шофьорът се е движил твърде бързо, загубил е управление и се е ударил в дърво край пътя. Не е ясно дали е използвал автопилот. Друг е въпросът - защо пожарникарите не са успели да отворят блокираните врати и водачът е изгорял.
Засега Tesla Model S е лидер по пожари, което се обяснява с това, че от електромобила са продадени около 300 000 бройки по цял свят. Факт е, че Model S е първата кола на марката, получила толкова голямо разпространение и именно при нея проблемите са отстранявани в движение. Компанията обаче щателно разглежда всеки инцидент и се стреми да отстранява незабавно откритите дефекти.
При новия Model 3 засега пожари няма, дори обратното. През март на шосе край Лос Анджелис в такъв електромобил с висока скорост се удари Nissan Sentra, който се запали и изгоря напълно. Самата Tesla издържа на удара, беше ремонтира и се върна в строя.
В същото време бивши инженери на Tesla разкриха пред телевизия CNBC, че голяма част от батериите за най-масовия модел на марката се сглобяват на ръка от служители на Panasonic - компанията, която осигурява акумулаторите. Именно производствените проблеми на завода за батерии Tesla Gigafactory 1 забави пускането на Model 3. Ръчното производство на акумулаторите води до по-голям брак и прави тези елементи потенциално опасни, твърдят бивши работници в Tesla.
Още по темата четете в automedia.bg