Американският производител на електрически автомобили Tesla Inc заяви в четвъртък, че няма да бъде печеливша през първото тримесечие, като същевременно започна да предлага за първи път 35 000 доларовата версия на своя седан Model 3 и добави, че световните продажби ще бъдат стават само онлайн - стъпка, предназначена да увеличи търсенето и да свие режийните разходи за производителя на електрически превозни средства.
Предупреждението за печалбата на главния изпълнителен директор Илон Мъск по време на конферентен разговор с членове на медиите, е противно на изявленията на Tesla от миналия месец, че очаква през първото тримесечие да генерира „много малка” печалба.
Акциите на Tesla поевтиняха с 3,4% в следборсовата сесия. Инвеститорите изразиха загриженост относно това дали Tesla ще може да поддържа маржове на печалба чрез съкращаване на разходите - като например последните съкращения, тъй като същевременно намалява цените на най-новия си автомобил.
Все пак понижението на цените може да отслаби притесненията на някои анализатори, че търсенето на по-скъпите версии на Model 3 започва да пресъхва в САЩ, особено след като федералният данъчен кредит беше намален наполовина тази година.
„ Tesla иска да засили търсенето", казва пред Ройтерс Хаим Сийгел от Elazar Advisors. „В САЩ имаше забавяне, тъй като данъчните кредити се понижиха. (Има и повече) по-късни данъчни кредити, така че те се опитват да бъдат проактивни“.
Мъск често споделя, че стратегията му за Tesla бе да създаде по-скъпи коли – Model S и X - чийто успех в края на краищата ще доведе до автомобил на цена от 35 000 долара за масовия пазар, последван от джип, Model Y, който в момента се разработва. Но клиентите, запазили Model 3 на тази по-ниска цена, чакат вече близо три години, откакто Мъск го обеща за пръв път.
Стратегията за продажби само онлайн, заедно с други промени, ще позволи цените на автомобилите да паднат средно с около 6%, пояснява Tesla в блога на своя уебсайт. През следващите няколко месеца Tesla ще премахне „много“ от своите магазини, докато инвестира в своята система за услуги, се казва в съобщението.
Преминаването към изключителни онлайн продажби представляват драматична промяна за компанията, която се гордее със своите бутикови магазини. През юни 2017 г. Мъск обеща да увеличи броя на магазините, казвайки, че „едва докосваме повърхността“ на възможното.
Към четвъртото тримесечие Tesla обяви, че наскоро е открила 27 нови локации, като общо магазините и сервизните центрове достигат 378 обекта.
В четвъртък за трети път тази година Tesla понижава цената на Model 3, чиито цени доскоро започваха от 42 900 долара.
Новата версия за 35 000 долара е с максимална скорост от 130 мили в час (209 км /ч) и може да ускори от нула до 60 км за 5,6 секунди, казва компанията. За още 2 000 долара Tesla предлага версия с обхват от 240 мили (386 км) и максимална скорост от 140 мили в час.
Model 3 на цена от 35 000 долара е сериозно предимство за продажбите на Tesla по време на период на големи предизвикателства, включително доставките на колата в Европа и Китай и изграждането на фабрика в Шанхай.
„Това е нещо, която променя правилата на играта“, казва анализаторът на Wedbush Securities Даниел Айвс. Тъй като данъчните кредити ще продължат да намаляват през 2019 г., „това е точно онова, което препоръчват лекарите”, казва образно той.
Той обаче предупреждава, че може да има „повече бързи крачки напред“, ако по-голям обем на продажбите изостри предишните проблеми с доставките и обслужването на потребителите.
Мъск отказва да отговори на въпроса какви биха били маржовете на печалбата на автомобил при цена от 35 000 долара, пише New York Times. Брутните маржове при колата са били над 20% през четвъртото тримесечие.
„Маржът на автомобила очевидно ще бъде много малък, ако има някакъв марж", казва Дейвид Кудла, главен изпълнителен директор на Mainstay Capital Management, който има къси позиции в Tesla.
Като част от усилията за съкращаване на разходите, през последния месец компанията на Илон Мъск сви персонала си на пълен работен ден със 7 на сто. Предишното подобно решение бе през юни 2018 г., когато бяха съкратени 9 на сто от служителите.