Южнокорейският производител на автомобили Hyundai Motor изненада пазарите в четвъртък, отбелязвайки първата си тримесечна нетна загуба от поне осем години, след като продажбите ѝ на ключовия пазар в Китай са се свили, съобщава Ройтерс.
Залиняващият пазар на автомобили в Китай увеличава проблемите за Hyundai, която вече изпитва трудности заради липсата на привлекателни модели и силни брандове на най-големия си пазар.
Компанията очакваше рентабилността да се подобри тази година заради новите модели, след като отбеляза шестия си пореден спад на годишната нетна печалба през 2018 г.
Hyundai, която заедно с дъщерната си Kia Motors бе третият по големина производител в Китай, сега се бори със свръхкапацитет, тъй като продажбите ѝ в Китай за 2018 г. са останали под целта и са били само наполовина на общия ѝ производствен капацитет.
Петият по големина производител в света, заедно с Kia Motors, отбеляза нетна загуба от 129,8 млрд. вона (87,92 млн. долара) за четвъртото тримесечие до края на декември спрямо средна оценка на 14 анализатори за печалба от 784 млрд. вона по данни на Refinitiv.
Това е първата нетна загуба на производителя, откакто промени счетоводния си модел през 2011 г.
Оперативната печалба за тримесечието се е свила с 35% до 501 млрд. вона (443,3 млрд. долара), а продажбите са се покачили с 5% до 25,67 трлн. вона (22,71 млрд. долара). Компанията отдаде слабото представяне на валутите на развиващите се пазар и нарастващите инвестиции, както и на еднократни разходи, например корпоративни данъци.
Продажбите на Hyundai в Китай обаче са се сринали с 23% през четвъртото тримесечие, дърпайки надолу по-широкия пазар. За цялата година компанията е продала 790 хил. превозни средства в Китай – под целта от 900 хил. броя и почти без промяна от шестгодишното дъно от 785 хил. броя през 2017 г. Общият капацитет на Hyundai в Китай е 1,65 млн. превозни средства.
Производителят планира да засили износа от китайските си заводи, заяви вицепрезидентът Зайонг Куу в конферентен разговор. Компанията цели и да увеличи продажбите си в Китай с 9% тази година, представяйки преработени модели като седана Sonata и ix25 SUV.