Американският пионер на пазара на електрически автомобили Tesla Inc е подписал предварителен договор с китайския Tianjin Lishen за доставката на батерии за новия си автомобилен завод в Шанхай, тъй като има за цел да намали зависимостта си от японската Panasonic.
Компаниите все още не са се споразумели за размера на поръчката на американската компания за електрически автомобили, а Lishen все още работи над това какъв размер на акумулаторната батерия ще бъде нужен на Tesla, пояснява Ройтерс.
Въпреки че в момента Panasonic е изключителен доставчик на акумулаторните батерии на Tesla, главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви през ноември, че американската компания ще произвежда всички свои батерийни модули и пакети във фабриката в Шанхай и планира да диверсифицира своите източници.
„Производството на клетките ще бъде на местно ниво, най-вероятно от няколко компании (вкл. Pana), за да се посрещне своевременно търсенето", каза Мъск в туит през ноември.
Сред другите производители на батерии, които са в процес на преценяване на договорите, са Contemporary Amperex Technology Co Ltd и LG Chem Ltd.
Tesla даде начало на оценявания на 6 млрд. евро завод, така наречената Gigafactory, първата ѝ в Китай, по-рано през този месец, и планира да започне да произвежда електрически превозни средства от Model 3 до края на годината.
Мъск заяви, че фабриката ще произвежда „по-достъпни“ автомобили за китайския автомобилен пазар, най-големият в света, където компанията му е изправена пред нарастваща конкуренция и рисковете от търговското напрежение между САЩ и Китай.
Tesla е отказала да коментира темата пред Ройтерс, докато Lishen не е отговорил веднага на молбата за коментар.
Panasonic поясни в изявление, че проучва различни възможности по отношение на завода на Tesla в Шанхай, но нищо все още не е решено. Японската компания отказа да коментира възможността да загуби статута на изключителен доставчик на Tesla.
Lishen, сред чиито клиенти са Apple и Samsung Electronics, както и производителите на автомобили Geely и Hyundai Motor, се присъедини към други производители на батерии, които агресивно преследват договори с бързото нарастващата EV индустрия.
Китайската компания започна масово производство на същия тип цилиндрични батерии, произвеждани от Panasonic за Model 3 на Tesla през 2017 г. в град Суджоу, на около 100 км от Шанхай.
Ройтерс пък съобщи в понеделник, че Panasonic и Toyota Motor Corp ще създадат съвместно предприятие през следващата година, за да произвеждат акумулатори електрически автомобили в опит да се конкурират с китайските конкуренти.
Съвместното предприятие ще се основава на споразумението, което двете компании обявиха в края на 2017 г. за съвместно разработване на батерии с по-висока енергийна плътност От Tesla заявиха в началото на месеца, че батериите, които използва Model 3, са постигнали най-висока енергийна плътност чрез „значително намаленото съдържание на кобалт" и повишеното съдържание на никел.
Това споразумение също би помогнало на Panasonic да намали силната си зависимост от Tesla, чиито производствени затруднения се отразиха негативно на приходите на японската компания.