Двигателят на световната автомобилна индустрия получи сериозен удар, след като стана ясно, че Китай е отчел първия си годишен спад на продажби на автомобили от над две десетилетия.
Продажбите на най-големия пазар в света са спаднали с 6% до 22,7 млн. броя през изминалата година, съобщиха от китайската Асоциация на пътническите автомобили, цитирани от Bloomberg.
Търсенето на автомобили беше особено силно засегнато от търговското напрежение между Китай и САЩ, което накара правителството да подготви стимули за съживяване на продажбите. Новината за решението на Пекин даде тласък на акциите на китайските производители в сряда. Ръстове се наблюдават и в Европа, където книжата на Daimler, BMW и Volkswagen също поскъпват заради знаците за напредък в продължаващите търговски преговори.
Производителите, които през последните години похарчиха милиарди долари за нови заводи и производствени линии в Китай, не са сигурни кога и дали ръстът ще се завърне. Една продължителна, агресивна експанзия рискува да създаде прекомерен капацитет, като в същото време по-предпазливия подход може да попречи на способността на компаниите да се възползват от евентуално възстановяване.
„Спадащите автомобилни продажби може да ускорят процеса по изтласкването на некомпетентните играчи и може да станем свидетели на това как някои от тях напускат пазара следващата година“, посочва генералният секретар на Асоциацията на пътническите автомобили Цуей Дуншу.