Продажбите на автомобили във Великобритания през 2018 г. са спаднали със своя най-бърз темп от финансовата криза през 2008 г. насам, засегнати от колапса при търсенето на дизелови коли, съобщава Ройтерс.
Броят на регистрациите на нови автомобили се е понижил със 6,8 на сто през изминалата година до 2,37 млн., което е най-големият спад от 2008 г. насам, когато страната отчита спад от 11,3% в броя на продадените превозни средства.
Почти 30-процентното понижение в търсенето на дизелови автомобили стои в основата на тези негативни данни.
Дизелът беше ударен от скандала „Дизелгейт“, който се оформи около германския концерн Volkswagen и обхвана редица други компании заради манипулирането на системата за пречистване на изгорелите газове през 2015 г. и обвиненията за тайно договаряне през 90-те години на миналия век.
Автомобилната индустрия предупреждава, че оттеглянето на Великобритания от рамките на Европейския съюз (ЕС) в края на март може да причини допълнителни щети на сектора, в който работят над 850 хил. души и е една от малкото успешни сфери в Кралството от 80-те години насам.
„Все още е трудно да се каже каква ще е положителната страна на Brexit”, смята главният изпълнителен директор на Обществото на моторните производители и търговците Майк Хоус.
„Всеки признава, че Brexit е реална заплаха за автомобилната индустрия в Обединеното кралство и се надяваме, че практическото решение на проблемите ще успее да надделее“, добави още той, призовавайки законодателите да подкрепят сделката, която премиерът Тереза Мей успя да постигне с Брюксел.
Великобритания, петата по големина икономика в света, трябва да напусне най-големия търговски блок в глобален мащаб след малко повече от 80 дни. Споразумението на Мей може да бъде отхвърлено обаче, което ще доведе до излизане без сделка и налагане на мита и митнически проверки.
Очаква се през тази година продажбите да спаднат отново заради опасенията от Brexit без сделка, развой, който ще засегне работните места в Кралството.
„Няма да видим незабавно затваряне на заводите, но това, което може да стане, е съществено намаляване на производствените обеми“, подчерта Хоус.
След рекордните нива от 2015 и 2016 г. продажбите спаднаха през 2017 г., като някои анализатори определят търсенето на автомобили като водещ индикатор за бъдещото икономическо представяне на Великобритания.
Дизеловите автомобили, които съставлява 48% от общите продажби през 2016 г., отбелязват понижение до 42% през 2017 г. и 32 на сто през 2018 г., отразявайки тенденция, която се наблюдава на редица други европейски пазари.
Ръстът в продажбите на бензинови коли и спадът при тези с дизелови двигатели означава, че средните емисии на въглероден диоксид при новите автомобили, продадени във Великобритания през изминалата година, са се повишили с малко под 3%.
Новите регулации при изгорелите газове влязоха в сила през септември 2018 г. като оказаха съществено влияние върху продажбите, прекъсвайки доставките на някои модели.
Очаква се регистрациите да се увеличат през първите три месеца на тази година заради опасенията за излизане на Великобритания от ЕС без сделка.