Притежаваната от Alphabet американска компания за автономно пътуване Waymo стартира нов проект – автономно такси, което вече започва да генерира приходи чрез таксуване на пътниците, съобщава Ройтерс.
Компанията предлага тази услуга в четири зони на Финикс, Аризона, където се тества технологията от 2016 г. насам.
Генерирането на приходи е стратегически ход от страна на Waymo, което поставя компанията една стъпка пред своите конкуренти като Cruise Automation на General Motors и Uber Technologies.
За да използват услугите на Waymo, пътниците трябва да изтеглят приложението и да предоставят номер на кредитна карта.
Клиентът се настанява зад волана, в случай, че се стигне до извънредна ситуация и се наложи неговата намеса.
И все пак остават редица големи предизвикателства, като се започне с техническите препятствия.
По данни на Waymo услугата Waymo One, която е достъпна през цялото денонощие, първоначално ще бъде ограничена до определен брой хора, поканени да се регистрират през последната година. Засега, ценообразуването е в приблизително същото като това на Lyft и Uber.
15-минутен превоз и 4,8 км изминато разстояние струват 7,59 долара, показват данни на Ройтерс, чийто екип е изпробвал услугата.
За същото разстояние и време таксито на Lyft е струвало 7,22 долара.
„Надяваме се, че с течение на времето ще успеем да направим Waymo One достъпно за много повече хора приложение“, споделя в своя блог главният изпълнителен директор на компанията Джон Крафчик.
Waymo тества автономните коли вече близо десетилетие. Нейният автомобилен парк, който в момента наброява 600 превозни средства, е регистрирал изминати около10 млн. мили по американските пътища в 25 населени места.
Въпреки че Alphabet не е разкрила размера на общите инвестиции в проекта, анализатори я изчисляват на приблизително 1 млрд. долара.
Осигуряването на приходи от автономната технология е един бавен процес. Няколко стратъпа, включително и бостънската Optimus Ride, успяха да спечелят договори за предоставяне на автономни услуги в затворени среди, които не позволяват развиване на висока скорост като бизнес паркове и селища с пенсионери.
Стартирането на автономната таксиметрова услуга по улиците на Финикс подчертава големите амбиции на Waymo, смята Райън Чин, съосновател и главен изпълнителен директор на Optimus Ride.
“Ако ще инвестирате голямо количество капитал, време и инженериг, трябва да обърнете внимание на развиващия се пазар на автономните превозни средства“, добавя той.
Според Клаус Фройлих, директор „Развитие“ в BMW, ходът на Waymo поставя под напрежение всички компании, които предлагат подобни услуги и желаят да спечелят дял от пазара.
Тази стратегия е ключова при споделеното пътуване, чиито основи бяха поставени от сегашните лидери в тази област Uber и китайската Didi Chuxing.
Решението на Waymo да стартира този проект в Аризона е фактът, че щатът има сравнително по-леки регулации по отношение на споделеното пътуване и автономните превозни средства.
Засега от компанията споделят, че ще продължат своята работа във Финикс, където се надяват да получат ценни данни за търсенето и предлагането при тази услуга.