Производителите на суперлуксозни или спортни автомобили започнаха доста рискована игра, която може да им попречи да запазят ексклузивността на своите коли. Причината за това е решението им да навлязат в един нов сегмент – този на SUV-моделите.
Мнението е на компанията за анализи JATO Dynamics, която посочва съответните примери. Марки като Ferrari, Aston Martin, Bentley, Lamborghini и Rolls-Royce се отклоняват от автомобилите, които произвеждаха до момента и които ги правят толкова популярни. При Lamborghini това са двуместни суперколи, при Aston Martin – бързите гран-туръри, а при Rolls-Royce – големите и луксозни седани.
Целта на тези компании е ясна – увеличаване на продажбите в световен мащаб, като те са подчинени най-вече на най-големи пазар – този в Китай. Континентът Европа обаче също си остава важен за производителите на суперлуксозни или спортни автомобили и това става ясно от статистиката. През първите 8 месеца на 2019 г. общите европейски продажби на Aston Martin, Bentley, McLaren, Ferrari, Lamborghini и Rolls-Royce са се увеличили с 11%, което е с около 11 000 коли повече от същия период на 2017 г.
От тези 11 000 бройки около 8500 се падат на спортните коли, а 1200 на SUV-модели (най-вече Bentley Bentayga с неговите 1087 продажби). Приносът на седаните е минимален, сочи статистиката, като покава още нещо – Aston Martin е най-зависимата от европейския пазар луксозна марка. При нея 53% от продажбите са на този континент. Следват Ferrari с 41%, Bentley – 35%, McLaren – 33%, Lamborghini – 26% и Rolls-Royce – 22%.
Засега броят на SUV-моделите на тези брандове е по-скоро символичен, но тепърва ще расте. Lamborghini току-що започна да продава Urus, а Rolls-Royce ще стартира продажбите на Cullinan в края на годината. През 2019 г. Aston Martin ще пусне на пазара своя DBX, а през 2022 г. трябва да излезе и Ferrari Purosangue. Дори Bugatti намекна, че готви SUV, с който да се намеси в борбата за богати клиенти.
В момента единствено McLaren стои встрани, като от компанията твърдят, че това не е „техният тип автомобил”. Останалите обаче не се притесняват и залагат ударно на SUV-моделите, които трябва значително да увеличат продажбите. Във Ferrari доскоро имаше лимит от 7000 произведени коли на година, но през 2017 г. той беше превишен с 1400 бройки. Според експерти излизането на Purosangue ще доведе до 14 000 продажби на година.
При Lamborghini положението е сходно – сега марката продава около 3500-4000 коли годишно, но с Urus тази бройка ще се удвои през 2019 г. А след това, според експерти, компанията ще премине границата от 10 000 продажби на година. В Aston Martin също разчитат много на DBX, като целта е през 2021 г. да продава по 14 000 коли на година. Сега те са малко над 6000.
Още новини от сектора на автомобилите четете в Automedia.bg.