До 2030 г. 20% от всички товарни превозни средства в пределите на Европейския съюз (ЕС) трябва да работят с чиста енергия и да не замърсяват атмосферата, реши на днешното заседание Европейският парламент (ЕП).
Предлага се производителите да намалят количествата въглероден диоксид при производството на нови автомобили с 35 на сто.
До 2025 г. се поставя междина цел от 20% редуциране на вредните емисии, информират от пресцентъра на ЕП.
Автомобилните производители трябва да направят необходимото, така че превозните средства да бъдат безвредни за околната среда или да отделят минимално количество изгорели газове, като броят на тези коли да съставлява 20% от общия автопарк от нови коли до 2030 г. и поне 5% до 2025 г.
ЕП признава, че подобен преход изисква промени във веригата за създаване на стойност при превозните средства.
Именно поради тази причина ЕС трябва да подпомага придобиването на нови умения от работещите в сектора за автомобилостроене или пренасочването им към най-силно засегнатите от прехода региони и общности.
Европейската комисия (ЕК) трябва да обмисли оценяването на обема отделян въглероден диоксид от тежкотоварните превозни средства през целия им живот и да предложи задължения на производителите за докладване.
Тежкотоварните автомобили причиняват около една четвърт от замърсяването с въглероден диоксид от превозите в ЕС. Без по-нататъшни действия вредата ще се умножи заради увеличаване на обема на превозите.
Тежкотоварните автомобили са отговорни за близо пет на сто от парниковите газове в ЕС по данни от 2016 г.
От 1990 г. насам това количество е нараснало с 25 процента, главно заради увеличаването на автомобилния товарен превоз. При липсата на нов подход се очаква то да се увеличи допълнително.