Предстоящото излизане на Великобритания от ЕС хвърля дебела сянка върху британската автомобилна индустрия: производителите регистрират през септември драстичен спад в производството на автомобили. Към това се добавя и влизането в сила на новия стандарт WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure).
Като цяло производството пада с 16,8 на сто до 127 051 автомобила. Вътрешното търсене спада с 19%, докато износът се понижава с 16,2%. Основната причина за резкия спад няма нищо общо с предстоящото излизане от ЕС. От 1 септември и във Великобритания бяха въведени по-строгите процедури за тестване на отработваните газове (WLTP), което затруднява производителите при снабдяването им с необходимите лицензи, предава DPA.
Освен това автомобилната индустрия в Обединеното кралство е загрижена, че може да бъдат наложени мита, ако Лондон и ЕС не подпишат споразумение за напускането. „Това е турбулентна година, а индустрията се нуждае от стабилност, каквато липсва предвид и на липсата на резултати при преговорите за Brexit", каза главният изпълнителен директор на браншовата организация SMMT Майк Хаус.
Какво точно ще се случи с цялата икономика, но и с индустрията в частност, през пролетта, все още е напълно неясно. Възможните сценарии варират от валидно споразумение с ЕС в последната минута, през продължение на преходния срок, та чак до нерегулиран и хаотичен Brexit с всички последици за транспорта на стоки, логистиката и потребителите.
За да се гарантира, че населението ще получава жизненоважни доставки от чужбина, британското правителство възнамерява да наеме кораби за вноса на храни и фармацевтични продукти в случай на нерегулиран Brexit. По този начин кабинетът възнамерява да предотврати евентуален хаос чрез новия митнически контрол в Ламанша, пише в свой анализ Financial Times.
„Ние оставаме уверени, че ще постигнем споразумение с ЕС", заяви Министерството на транспорта в Лондон пред медията. „Но е разумно правителството и индустрията да се подготвят за поредица от сценарии".
В случая на така наречения сценарий „без сделка" маршрутът между Дувър и Кале може бързо да се превърне в капан, твърди началник-кабинетът Дейвид Лидингтън. По думите му, заради проверки от френската страна вероятно поне в следващата половин година след Brexit ще е с намален капацитет - вероятно само 12% до 25% от наличния сега капацитет, цитира Financial Times Лидингтън.
Като алтернатива се планира нaeмaнeто нa мнoжecтвo ĸopaби, ĸoитo да ѝ дocтaвят xpaнa и лeĸapcтвa. Освен хранителните стоки и лекарства на борда може да има и части за автомобили, пише медията. По този начин автомобилните концерни може да опитат да предотвратят опасността от срив на доставките.