Европейската комисия предупреди германските производители да не продават заменени от страна на шофьорите дизелови автомобили в Източна Европа.
„Реекспортът е просто изместване на проблемите с качеството на въздуха от запад на изток", каза еврокомисарят Елжбета Биенковска, отговаряща за вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и малките и средни предприятия, пред Tagesspiegel. Все повече по-стари и опасни за околната среда дизелови автомобили са внасяни през границата в Източна Европа и продавани там евтино, твърди тя.
Според Tagesspiegel повече от 100 000 употребявани автомобила са били изнесени през миналата година само в България, от които почти една трета – силно замърсяващи дизелови коли. Вестникът се позовава на европейската Organisation Transport & Environment (T&E).
„Планът на германското правителство за заобикаляне на забраните за шофиране (от страна на различни големи градове, б. ред.) може допълнително да засили проблема", предупреди полският еврокомисар. Дизеловият пакет, който бе приет от голямата коалиция в Германия, предвижда, между другото, акция по замяна на колите от страна на производителите на автомобили.
Въпреки че било разбираемо германските потребители сега да се възползват от премията за замяна, според Биенковска е много важно да стане ясно какво ще се случва с придобитите обратно от концерните коли. По думите ѝ те не бива да се връщат по пътищата по заобиколен начин. „Би било законно само ако старите автомобили, които не отговарят на изискванията, се изнасят само след като са били модернизирани", пояснява тя.
Във вторник министрите на околната среда на страните от ЕС възнамеряват да дискутират мерки, с които да бъде ограничено замърсяването на въздуха чрез вноса на употребявани коли.