fallback

Uber свива загубата, но все още е далеч от печалбата

Компанията може да очаква намаление на оценката си при IPO-то, ако не покаже повече напредък към печалбата, твърди специалист

11:13 | 16.08.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Американският технологичен стартъп Uber Technologies Inc обяви в сряда, че е намалил тримесечната си загуба спрямо година по-рано, въпреки че компанията за свързване на шофьори с пътници все още е далеч от това да докаже, че може да бъде печеливша на фона на подготовката си за първично публично предлагане (IPO) през 2019 г.

Под ръководството на Дара Косровшахи, който стана главен изпълнителен директор през септември, Uber жонглира между инвестиции на нови пазари, докато се оттегля от други, където губи милиони долари. Компанията изгражда редица услуги, като доставка на храна и превоз на стоки, тъй като търси нови източници на приходи и евентуално път към рентабилността извън основната си дейност. 

Нетната загуба на Uber се сви до 891 млн. долара през второто тримесечие, завършило на 30 юни, от 1,1 млрд. долара година по-рано. Коригираната ѝ загуба преди лихви, данъци, амортизация и такси е била 614 млн. долара, което е спад спрямо 773 млн. долара година по-рано.

Приходите са нараснали по-бързо от брутните резервации, основният критерий при търсене на услуги за споделено пътуване, тъй като компанията е свила рекламните субсидии за пътниците.

Но нейният растеж е изправен пред редица рискове, като например решението на градската управа в Ню Йорк през този месец да се ограничат лицензите за споделени услуги за една година. Uber също така трябваше да се справи с корпоративните си скандали и води продължителни и скъпи съдебни битки, включително и такава за класифицирането на шофьорите като независими подизпълнители, както и федерални разследвания. 

„Продължавам да не съм впечатлен", казва Брент Голдфърб, доцент по мениджмънт и предприемачество в университета в Мериленд, цитиран от Ройтерс. Свиването на загубата чрез „късане на  най-ниския висящ плод" не означава, че основният модел е печеливш, казва той.

Последната оценка на компанията бе фиксирана по-рано тази година на 72 млрд. долара. Но това се основава на факта, че Uber се превърна в световен лидер в света на споделеното пътуване и логистиката, визия, от която компанията отстъпи през последните месеци, а публичните инвеститори могат да се сблъскат с по-малка компания, която струва по-малко.

Uber може да очаква намаление на оценката си при IPO-то, ако не покаже повече напредък към печалбата, казва Дейвид Брофи, професор по финанси в Университета в Мичиган.

Коригираната загуба за първото тримесечие възлиза на 312 млн. долара, с изключване на приходите от продажбите на Uber на някои от чуждестранните си компании на местните конкуренти. Продажбите на операциите в Русия и Югоизточна Азия доведоха до еднократно увеличение от 2,5 млрд. долара през първото тримесечие и понижиха разходите за второто тримесечие.

Под натиска на Борда на директорите Uber се стреми да намери повече източници на приходи след години на манталитет, свързан с растеж на всяка цена по време на управлението на предишния главен изпълнителен директор Травис Каланик.

Компанията е имала тримесечни брутни резервации за 12 млрд. долара , в това число за пътувания и за Uber Eats, което е ръст с 6% спрямо предходното тримесечие и с 40% спрямо предходната година.

Нетните приходи, които отразяват това, което се изплаща на шофьорите, както и промоциите и възстановяванията, възлизат на 2,8 млрд. долара, с 8% повече спрямо първото тримесечие и ръст от над 60% спрямо миналата година.

„Имахме още едно чудесно тримесечие, продължавайки да растем с впечатляваща скорост за бизнес от нашата гама", казва Косровшахи в изявление.

Uber е частна компания и не е длъжна да разкрива публично финансовите си данни, но наскоро засили прозрачността, като започна да публикува избрани данни, тъй като се стреми да осъществи първично публично предлагане.

Изправен пред критиките за наводненията на градовете с коли, Uber залага и на наема на велосипеди и скутери, включително чрез закупуването на компанията за електрически велосипеди JUMP през април.

Въпреки че Uber се оттегли от Китай, Югоизточна Азия и Русия, компанията твърди, че ще остане в Индия и Близкия изток, които са все трудни пазари със силни местни конкуренти.

„Циментираме нашата лидерска позиция" в Индия и Близкия изток, каза Косровшахи.

Няколко инвеститори на Uber заявиха пред Ройтерс, че искат компанията да напусне тези скъпи пазари и да се съсредоточи върху Северна Америка, където Lyft продължава да представлява заплаха. Те също така предпочитат стартъпът да се оттегли от спомагателните бизнеси, като Uber Freight.

Uber има 7,3 милиарда щатски долара в наличност, над 1 млрд. долара повече спрямо края на първото тримесечие.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:10 | 11.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още