Пазарът на литиево-йонните батерии се разширява непрекъснато, но тяхното рециклиране може би ще има нужда от известно подпомагане, пише в анализ Recycling Today. В последните години автомобилната индустрия и електрониката отчитат ръст на инвестициите в иновации и особено в разработване на електрически автомобили.
Новите технологии заместват метали като мед и олово например, които лесно се рециклират и ги заменят с литий, самарий или неодим, които не само, че са редки, но и много трудно се рециклират.
Така всъщност индустрията е изправена пред парадокс - от една страна технологиите намаляват въглеродните емисии - използвайки зелена енергия или намалявайки потреблението на петролни продукти.
Но от друга - батериите и соларните панели, които също се произвеждат от редки елементи, няма да могат превърнати отново в продукти, каквато е идеята на кръговата икономика, а ще бъдат изхвърлени на сметища.
Литиево-йонните батерии се превръщат в допълнителен проблем и поради една проста причина - често потребителите не се сещат да ги изхвърлят в специални контейнери и те се озовават в обикновения боклук. Това води до експлозии и пожари в заводите за преработка на отпадъците и скъпи ремонти.
Но да се върнем към автомобилната индустрия - какво се случва с батериите за електрическите автомобили, които вече са изчерпани? На този етап няма икономически изгоден метод за тяхното рециклиране. Затова и повечето от тези батерии попадат на сметищата или се трансформират в прости евтини уреди, като разходите за това са по-големи от ползите.
Ситуацията с оловото или медта е съвсем различна - рециклирането им е много доходен бизнес, защото при процеса се получава суровина с изходните качества на метала. При лития или другите редки метали това не е така. Нещо повече - при извличането на кобалта например може да се стигне до замърсяване на водите, при други елементи - до изпускане на токсични газове.
Невъзможно е обаче да бъде спряна употребата на тези елементи, докато не бъде разработена технология за усвояването на отпадъците. Ако това се случи, цели индустрии ще фалират.
На този етап и програмите, които насърчават рециклирането на литиево-йонни батерии, колкото и малко да са те, също не дават резултат - хората още хвърлят в боклука непотребните батерии.
През 2030 година се очаква електрическите автомобили да бъдат поне 140 млн., а този бум ще остави към 11 млн. тона използвани батерии, за които все още няма решение как да бъдат унищожавани, допълва The Guardian.