Opel, германският автомобилен производител, който в продължение на почти две десетилетия отчиташе загуби под ръководството на General Motors Co., печели отново пари.
PSA Group, френският производител на марките Peugeot, Citroen и DS, който придоби марката преди година, агресивно съкрати разходите и съкрати част от работните места. Във вторник PSA разкри, че през първите шест месеца на 2018 г. Opel е реализирала печалба от 502 милиона евро (587 милиона долара) в сравнение със загуба година по-рано. Акциите се изстреляха с 13%, което е най-сериозният ръст от шест години насам.
„Това е просто най-бързият обрат, който съм виждал в автомобилната индустрия от много години насам", пише анализаторът на JP Morgan Хосе Асуменди в бележка до клиентите си, цитирана от Bloomberg.
След като придоби Opel, PSA стартира план за преобразуване в нея и в британската сестрнска марка Vauxhall, намалявайки разходите за разработване на нови модели с до 50% чрез споделяне на технологии с френската компания майка. Мерките доведоха и до разрешаване на спор с германски синдикални представители, което ще помогне за намаляване на разходите и ще даде възможност на PSA да разпредели инвестициите в страната, в която се намира по-голямата част от работната сила. Споразумението ще доведе до премахването на 3700 работни места от всички германски служители на Opel - около 20 000.
„Тенденцията в Opel-Vauxhall вече е друга“, казва финансовият директор Жан-Баптист де Шатийон, цитиран и от DPA.
„След дълъг период на много години със загуба през първото полугодие постигаме значително ниво на рентабилност“, обобщава той.
Като цяло концернът повишава приходите си за първите шест месеца с почти 40% спрямо година по-рано до 38,6 млрд. евро. Анализаторите очакваха средно приходи в размер на 38,37 млрд. евро. На поделението Opel-Vauxhall се пада дял от 9,95 млрд евро.
Нетната печалба на компанията възлиза на 1,7 млрд. евро – с 242 млн. евро повече от преди година.
Под егидата на новия ръководител в момента в компанията се провеждат още реформи.
„Групата демонстрира от 2014 г. способността си да повишава своята глобална рентабилност, ефективност и продажби в световен мащаб въпреки силния насрещен вятър“, заяви главният изпълнителен директор на PSA Карлос Таварес.
„Екипът на Opel / Vauxhall започва да представя добри резултати, за да се създаде нов Opel/Vauxhall. Те работят неуморно, за да освободят допълнителен потенциал. Нашата гъвкавост и нашият силен акцент върху прилагането на сериозни политики са определящият лост за постигане на нашите цели“, допълва той.
PSA купи Opel и британската марка Vauxhall през миналото лято за 1,3 милиарда евро от General Motors. По-рано през този месец стана ясно, че PSA възнамерява да се лиши от големи части от Центъра за развойна дейност на Opel в Рюселхайм.
Според статия на вестник Le Monde Peugeot преговаря за частична продажба на центъра с известни компании за инженерингови услуги от автомобилната индустрия. Това би засегнало около 4000 работни места в града. Развойният център се счита за техническото сърце на германската автомобилна марка.
Автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер от Университета в Дуисбург-Есен предполага, че така Opel ще загуби своята независимост. Компанията майка PSA изглежда е заинтересована само от настоящата клиентска база на Opel, пише директорът на CAR-Institute в скорошна своя оценка.
Според него работният съвет на Opel няма да може да спре този процес. Експертът гледа на Opel като на сравнително слаба марка, която постоянно губи пазарен дял в Европа през последните години.
"Opel пострада от загубата на клиентите", обясни той. Според него стратегията на Карлос Таварес е германската марка да е само допълнение към PSA. Компанията вече обяви, че всички модели на Opel ще се правят на платформи на PSA до 2024 г. Междувременно първите почти идентични модели на Peugeot и Opel вече са налице.