Най-големият британски производител на автомобили Jaguar Land Rover заплашва в случай на т. нар. тежък Brexit да напусне Острова.
„Лоша сделка за Brexit ще струва на Jaguar Land Rover повече от 1,2 млрд. паунда печалба всяка година", казва изпълнителният директор на групата Ралф Спът, цитиран от DPA.
"В резултат на това ще трябва драстично да коригираме нашия профил на разходите", пояснява още той.Компанията е вложила около 50 млрд. британски паунда в Обединеното кралство през последните пет години. За следващите пет години са планирани инвестиции за още 80 млрд. паунда. „Но този план ще е в опасност, ако се сблъскаме с грешния резултат“, предупреди Спът.
Най-големият британски автомобилен производител вече обяви преди дни, че ще премести цялото производство на популярния си модел Discovery в Словакия, за да намали негативните ефекти от предстоящия Brexit. Най-вероятно това ще доведе до още няколкостотин съкратени работни места в английските фабрики на компанията в добавка към хилядата, които JLR вече обяви по-рано тази пролет.
Според анализатори е твърде вероятно и други производства да бъдат пренасочени към строящия се завод в Нитра, Словакия, който трябва да започне работа в края на тази година. Освен Discovery, там ще се прави и бъдещият нов Defender, както и по-компактните кросоувъри на Jaguar.
Около девет месеца преди планираното напускане на Великобритания на ЕС сред мениджърите на Острова все по-силно се заселва скептицизъм. Според публикувано в понеделник проучване на одиторската и консултантска фирма Deloitte 75% от финансовите директори са песимистични за Brexit. Те се опасяват, че тяхната бизнес среда ще бъде сериозно увредена.
Междувременно стана ясно, че инвестициите в британската автомобилна индустрия са намалели наполовина заради притесненията, че Brexit може да засегне концерните и да ги принуди да затворят заводи. Сдружението на автомобилните производители и търговци съобщи, че инвестициите в нови модели, оборудване и инсталации във Великобритания са достигнали 347 млн. паунда (460 млн. долара) през първото полугодие спрямо 647 млн. паунда (860 млн. долара) в същия период на 2017 г.
Резкият спад е резултат от опасенията, че митническите проверки, които ще последват след излизането на Великобритания от ЕС, могат да забавят доставките на авточасти, необходими за безпроблемната работа на заводите.
BMV, която произвежда култовия модел Mini в завод близо до Оксфорд, предупреди, че забавянето ще доведе до затваряне на заводи. Автомобилните производители, които разчитат на сложни глобални снабдителни вериги, са притеснени, че Brexit ще доведе до нови търговски бариери и забавяния на границите. Около 45% от автомобилите, произведени във Великобритания, са изнасяни в страни членки на ЕС.
BMW има 8 хил. служители във Великобритания, която е четвъртият й по големина пазар. Nissan, Toyota, Honda и Jaguar Land Rover също имат големи производствени мощности във Великобритания.