Брандът Chrysler ще престане да съществува в Европа, а Fiat ще напусне Северна Америка, предвижда новият генерален план на шефа на алианса FCA Серджо Маркионе, съобщават добре информирани източници пред Bloomberg. Стратегията ще бъде оповестена официално на 1 юни на пистата Балоко край Торино. Някои анализатори дори прогнозират, че в бъдеще Chrysler може изобщо да изчезне.
Това ще е последното голямо решение на Маркионе преди очакваното му оттегляне, коментира Джулио Пескаторе, анализатор на влиятелната банка HSBC. И двете основни марки на алианса за в бъдеще ще минат на втори план, а основният фокус ще падне върху дъщерните Jeep и Maserati, които според Маркионе могат да носят значително по-висока норма на печалба от масовите модели.
Раздялата на Chrysler с Европа е логична с оглед на нищожните продажби. Fiat в Америка имаше частичен успех с дребосъка 500, но той си остана нишов автомобил, а и вече доста остаря. Като цяло от кризата насам Маркионе силно ограничава развойните разходи на двете основни марки и безмилостно оряза гамата им. Chrysler в момента на практика произвежда само три основни модела: морално остарелия 300 (представен през 2005 и леко освежен през 2011), вана Pacifica, за който има партньорски договор с Waymo, поделението за автономно шофиране на Google, и плъг-ин хибридната версия на Pacifica. Сходно е и положението с Fiat, където не е имало изцяло нов модел от началото на десетилетието.
Всички усилия отвъд Океана ще бъдат съсредоточени в Jeep и пикапите Ram, които според Маркионе имат потенциала да създават глобални модели в SUV сегмента. В Европа фокусът е върху Alfa Romeо, която изпълнителният директор вижда като конкурент на Mercedes и BMW, и в Maserati, която трябва да се мери с марки като Porsche. Най-вероятно двата по-престижни италиански бранда ще бъдат обединени под една шапка за по-лесно управление, но и за намаляване на разходите.