fallback

Шефът на Peugeot: Няма как автономните коли да са безопасни в близките години

Според Жан-Филип Емпарато главното предимство на традиционните автомобилни гиганти е безопасността

22:36 | 25.04.18 г.
Автор - снимка
Създател

След десетилетие на постоянна криза групата PSA Peugeot Citroen се възроди и вече три години се радва на рекордни резултати. Предаването КОЛЕЛА по Bulgaria on Air разговаря с един от главните виновници за това - главния изпълнителен директор на Peugeot Жан-Филип Емпарато, по време на автомобилния салон в Женева.

- Г-н Емпарато, гледайки новия модел 508 зад вас, колко важен е за Peugeot дизайнът? Колегата ви от Mercedes доктор Цетше казва, че главната заслуга за рекордните продажби е на дизайна. Така ли е и при вас?

- Със сигурност. Дизайнът е преди всичко. В Peugeot имаме три ценности: съвършенство, привличане, емоция. Привличането означава именно това: никакъв компромис с дизайна. Това е ключово за мен. Ако трябва да избирам между това да инвестирам пари в някакви допълнителни системи, или да ги вложа в дизайн, отговорът е твърдо в дизайн. Без съмнение. И това обяснява успеха на компанията в момента.

- Много правителства и местни власти обмислят забрани за дизела или изобщо за двигателя с вътрешно горене. В същото време имаме пазари като нашия в Източна Европа, които не са съвсем готови за електрическо задвижване. Значи ли това, че в бъдеще ще трябва да разработвате два различни типа автомобили за два различни типа пазари?

- Определено не. Искам вие като клиент да сте свободен да си изберете сам задвижване в зависимост от регулациите - местни и международни. Енергийният преход ще протече по различен начин в различните страни и дори в различните градове. Затова решихме да направим модулна платформа и в бъдеще да предлагаме всеки модел на Peugeot с три задвижвания: електрическо и плъг ин хибрид, дизел или бензин. Не искаме този преход да е скучен. Искаме да се забавлявате: това е нашето послание.

- Задават се нови стандарти за емисиите в Европа. Дизелът бе основното средство за покриването им досега, но делът му все повече намалява след Дизелгейт. Как ще се справите?

- Да. Ние ще покрием изискванията през 2020 година. Ще работим по двигателите, по електрификацията, по нови решения, но накрая ще спазим стандартите. Защото не приемаме идеята да плащаме за въглеродни емисии. 

- Някои производители обещават напълно автономно управление още през 2020-2021 година. Реалистично ли е това? Колко време ще е нужно такива технологии да станат достъпни за масовия клиент?

- Не споделям тази визия за 2020-2021. Ако искаш такова ниво толкова скоро, ще трябва да платиш много висока цена. А ние искаме да сме достъпни. Затова мисля, че ще предложим подобна автономност някъде между 2023 и 2025 година. Сигурен съм, че преди това автономните коли няма да бъдат и напълно безопасни.

- При тези тенденции към автономност и все по-голяма свързаност смятате ли, че има нужда да наемате още софтуерни инженери, да речем? И какви са предимствата на традиционните автомобилни гиганти пред компании като Tesla, Uber, Google?

- Много интересен и много труден въпрос. Бих казал, че главното предимство е безопасността. Ние работим в тази област вече от векове. Тя е залегнала в начина ни на мислене. Никога не бих пуснал на пазара автономен автомобил, преди да е преминал свръх-изпитания. Това е в нашата ДНК. Не сме склонни да приемем дори минимален риск в тази посока. 

- Групата PSA работи върху 40 нови електрически или хибридни модела. Ще се отрази ли това на работната ви ръка, при положение, че електромобилите са доста по-прости за производство от конвенционалните?

- Очевидно е, че уменията, необходими за построяването на автомобил, ще се променят. Ще се променят и неща като следпродажбеното обслужване. Нашата отговорност като компания е да помогнем на нашите момчета и момичета да се променят. В тази нова технологична ера ще се появят толкова много нови работни места и професии. Ние трябва да обучим хората си да се справят с тях...

- Започвате ли да усещате вече ефекти на синергия от сливането с Opel...

- О, да, и то много.

- Ще се наложи ли премисляне на стратегията ви за някои пазари, където и двете марки присъстват?

- Не. Колкото до синергиите, забелязваме ги всеки ден. Ще предложим на отделните региони всичките си марки, и вече те ще избират според характерните си особености. Има пазари, където германският бранд е по-силен, и там ще наблегнем на Opel. Има пазари, като Африка, където Peugeot е най-силната марка изобщо. Така че ще решаваме според страната. Но възможностите са огромни. Преживяваме един фантастичен момент като разширената група PSA. След годините на криза се завърнахме. 

- С тази нарастваща свързаност въпросът е кой притежава данните, които колата събира. 

- Единствената ни позиция е, че ние искаме да имаме контрол върху автомобилите си. Не върху всичките данни. Но държим да контролираме онази част, която се отнася до сигурността. 

- Каква е ролята на Югоизточна Европа, и на пазари като България във вашите планове?

- Това е една от ключовите ми посоки за развитие. Западна Европа е едно. Но Източна Европа е много важна. Както и пазарите извън Европа. Каква е целта ни там? Да сме все по-добри с всяка следваща година. 2018 да е по-силна от 2017. Нека се постараем да го постигнем във всяка страна. 

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:39 | 10.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още