Автомобилните компании умишлено забавят производството на хибридни и електрически автомобили, за да си осигурят по-голяма печалба от продажбата на старите модели бензинови и дизелови коли. Това се казва в доклад на Европейската федерация по транспорт и околна среда (T&E).
В доклада се напомня, че до 2021 г. всички автомобилни производители ще трябва да оборудват моделите си с технологии, които намаляват емисиите на въглероден диоксид в атмосферата. В същото време, според експертите от T&E почти всички компании вече могат да произвеждат по-чисти превозни средства, но нарочно не го правят. Причината е в желанието им да продадат колкото е възможно повече стари автомобили, особено с дизеловото гориво, докато пазарът в световен мащаб буквално не бъде залят от електрически и хибридни.
Анализът на 50-те най-продавани модела автомобили в Европа показа, че само 12% от тях са оборудвани с "чисти" технологии. В резултат на това през 2017 г. на пазара се появиха твърде малко нови електрически коли и хибриди на пазара. Това беше една от основните причини за липсата на значителен напредък в намаляването на вредните емисии в атмосферата.
Пет пъти повече електрически модели и хибриди се очакват на пазара до 2021 г.
Преди края на 2018 г. само 4 от 50-те най-продавани модела в Европа ще бъдат модернизирани. През 2019 г. 14 модела трябва да бъдат подложени на "зелена" модификация, а на следващата годита - само 7.
От T&E твърдят, че такова забавяне в пускането на пазара на нови "чисти" модели е съзнателна тактика на производителите да увеличат продажбите на стари дизелови модели. Федерацията също така обвинява шефовете на компаниите в измама на обществеността и на регулаторите. Според експертите производителите само претендират, че с всички сили се опитват да спазват законовите норми, но още не могат. Всъщност, всички те могат да направят това сега, но умишлено забавят пускането на "чисти" автомобили.
"Автомобилните производители са безсрамни, проливат крокодилски сълзи и твърдят, че не могат да изпълнят нормите на регулаторите. Провеждат пропагандни кампании за ефективността на дизеловото гориво и твърдят, че производството на електрически автомобили е нерентабилно. Всичко това е огромна лъжа! ", казва Грег Арчър, директор на Европейската федерация по транспорт и околна среда.
Моделите, които се очаква да бъдат с "чисти" технологии до 2021 г.
В отговор на тези обвинения няколко шефове на автомобилни компании нарекоха експертите от T&E "хора, които нямат основно разбиране по какви закони функционира автомобилната индустрия". От Европейската федерация по транспорт и околна среда контрират, че производителите лобират интересите си и "отчаяно се опитват да убедят регулаторните органи да се откажат от планираните си цели за намаляване на емисиите до 2025 г. Те искат да продават дизеловите си автомобили възможно най-дълго".