fallback

Как GM възнамерява да направи електромобилите по-евтини?

Решаването на това уравнение минава през масово производство на батерии в Китай

08:45 | 06.03.18 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Главният изпълнителен директор на General Motors Мари Бара вече обяви, че до 2021 г. компанията ще печели от производството и продажбата на електромобили. Сега Бара е готова да разкрие рецептата как ще се случи това.

Досега само Карлос Гон набра смелост, за да обяви, че Renault-Nissan е единствената компания, която печели от производството на електромобили, но Nissan е №1 в света с Leaf, а Renault е №1 в Европа със Zoe. Tesla продължава да работи на загуба, а Toyota записва успехи при хибридите и все още не присъства на пазара на електромобили.

Според стратегията на Бара печелившият коз е в поевтиняването на електромобилите, респективно на батериите за тях, а това ще стане с масирано производство на батерии в Китай. Доналд Тръмп сигурно няма да иска да чуе това, но според анализаторите на GM няма друг начин достъпните електромобили да са факт за началото на следващото десетилетие. 

Но за да бъде финансирано това масово и съответно по-евтино производство на батерии в Китай, GM ще акумулира пари с увеличаване на продажбите на традиционните си модели, като пикапи и SUV возила, задвижвани от бензинови мотори.

Планът е до 2025 г. GM да разполага с две отделни предприятия, които обаче да работят в тандем – компания за производство на електромобили за световния пазар, базирана в Китай, и американският производител GM, който ще се развива по традиционния модел. В допълнение на това в GM инвестират сериозно в технологии за развитие на мобилността, включително и в автономно придвижване, роботизирани таксита и т.н.

Все още много анализатори се съмняват в плана на Бара и твърдят, че популяризирането на електромобилите се дължи повече на отстъпките и намаленията, които дават правителството, вместо купувачите наистина да искат да притежават такъв автомобил.

Но е факт, че екипът на Бара има точен план за поевтиняване на електромобилите. И в този план има интересни решения. Едно от тях е намаляването на кобалта в новата система батерии на GM – EMC 1.0. Точно кобалтът е металът, който сериозно вдига цените на литиево-йонните батерии и става все по-скъп заради постоянно нарастващото му търсене.

Вместо кобалт в GM планират да използват никел, което ще направи батериите по-евтини и в същото време способни да складират повече енергия. Отделно от това в GM работят усилено и по създаването на по-ефективни пакети батерии за електромобилите и за по-добро охлаждане на тези батерии.

Начело на тази програма е Пам Флечър, дамата, която на практика насочи GM към електрическото бъдеще, а сега тя е вицепрезидент, отговарящ за глобалната програма за електромобили. Флечър все още не дава подробности за тази програма, но прогнозира, че цените на батериите до 2021 година може да паднат с около 30%.

Сега батериите на борда на Chevrolet Bolt, който има 36 000 долара базова цена, струват между 10 000 и 12 000 долара. Но се предполага, че Флечър умишлено дава по-консервативни прогнози.

Според бившия директор по инженерните въпроси на GM Джон Берейса през 2021 г. същият този пакет батерии може да е с цена 6000 долара. И прогнозата му е, че следващото поколение на Bolt може да има пробег, който да е с 45% по-голям при същата цена на батериите или пък електромобилът да се предлага със същия пробег като сега, но с 45% по-евтини батерии.

С оглед на това как надпреварата в развитието на електромобилите набира скорост, тъй като GM е само един от важните участници в нея, то следващите няколко години в този сегмент обещават да са много интересни.

Още новини от автомобилния сектор четете в Automedia.bg!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:49 | 05.09.22 г.
fallback
Още от Новини виж още