Американският щат Калифорния прие първото в света законодателство, позволяващо на автомобили да се движат и без шофьор зад волана. Промените бяха оповестени от Департамента по моторни превозни средства (ДМС) за радост на лобистите от Силициевата долина.
Съобщението обаче предизвика гневната реакция на правозащитни организации, които прогнозираха, че това ще превърне пътищата на щата в "потенциално смъртоносна видеоигра".
До момента законът изискваше задължително да има човек зад волана, който да поеме управлението в критична ситуация. Някои други щати (Аризона, Мичиган и Невада) разрешават автомобили без шофьор, но само за целите на полевите изпитания. "Това е голяма крачка напред за автономното управление", коментира Жан Шиомото, директор на калифорнийския ДМС.
Новите правила са били разработвани повече от три години под активния натиск на лобистите на големи компании от автомобилния сектор и Силициевата долина. Изпитания на безпилотни коли в щата провеждат Alphabet (компанията-майка на Google), Apple, General Motors, Ford, Toyota, Uber и още близо 50 други фирми.
Ако тези компании успеят да докажат пред ДМС, че автомобилите им са защитени от хакерски атаки, до броени седмици жителите на щата ще могат да се возят в коли без шофьор. Разрешителните ще започнат да се издават в началото на април.
Лобистите натискат за подобен закон и в национален мащаб, но засега проектът е заседнал в подкомисиите на Конгреса във Вашингтон.
От Waymo, подразделението на Google за безпилотни автомобили, приветстваха промяната.
Засега тя не позволява напълно безконтролно движение - онези коли, в които няма шофьор, ще трябва да бъдат наблюдавани дистанционно от човек-оператор. От ДМС искат също производителите да им представят план как ще се държат колите им, ако бъдат спрени от полицията. В безпилотните коли непременно трябва да има и "черна кутия" като в самолетите, която да записва и да може да възпроизведе събитията 30 секунди преди инцидент.
Условието за дистанционен оператор обаче възмути някои потребителски организации. Джон Симпсън от Consumer Watchdog обяви, че това превръщало улиците в истинска видеоигра - "само че в нея са заложени човешки животи". Симпсън припомни данните от досегашните тестове, според които в безпилотните коли на Waymo се е налагало човекът да се намесва веднъж на всеки 5596 пропътувани мили, а в машините на GM - веднъж на всеки 1254 мили.
Според проф. Брайънт Смит от Университета на Южна Калифорния, който е специалист по автономното управление, в близко бъдеще се очаква подобни закони да приемат и други щати - някои дори с по-малко ограничания от калифорнийските.