Китайският автомобилен производител Geely възнамерява да влезе като основен акционер в германския Daimler, предава германската икономическа телевизия N-TV, като се позовава на източници от концерна
Според тях Geely може да купи дял в диапазона между 3 и 5% от Dailmer. Китайската група планира да похарчи за плана си еквивалента на около 4,5 млрд. евро. Официално нито Daimler, нито Geely са коментирали темата.
Geely е един от най-големите автомобилни производители в Китай и се смята за лидер в областта на електрическата мобилност. В Европа групата притежава шведския автомобилен производител Volvo и е основен акционер в едноименния производител на товарни автомобили. Според германския икономически всекидневник Handelsbaltt преди няколко месеца Geely са се опитали да влязат в Daimler и са водили преговори с базирания в Щутгарт концерн. Тогава обаче Daimler е отхвърлила предпочитания от китайците вариант за инвестиции чрез конвертируеми облигации със значителна отстъпка в цената за съществуващите акционери.
Сега Geely очевидно възнамерява да купи акциите по пазарната им цена – на фондовия пазар. Това е възможно да се случи и без споразумение с Daimler или останалите акционери. Повечето от акциите на Daimler са свободнотъргуеми. Най-големият акционер до този момент е държавният фонд на Кувейт, който държи 6,8%.
През ноември Handelsblatt съобщи, че Geely се интересува от технологията за батерии на Daimler и възнамерява да създаде съвместно предприятие за електрически автомобили във Вухан. Към днешна дата Daimler си сътрудничи в Китай с държавната корпорация BAIC. През миналата година двете компании създадоха съвместно предприятие за производство на електрически автомобили. Daimler също така работи съвместно и с конкурента на Geely BYD.
Една подобна инвестиция обаче може да създаде ново политическо напрежение в Европа. В края на миналата година Европейската комисия призова за по-строги проверки на чуждите придобивания на европейски компании, за да тушира притесненията относно вълната от китайски инвестиционни намерения в сектори в ЕС като високотехнологичното производство, енергетиката и инфраструктурата. В основата на проблема са редица опасения, че придобиванията на китайски компании са с цел сдобиване с технология. Това е и една от основните политически цели, заложени в плана "Made in China 2025".
През последните месеци китайските желания за придобиването на технологични фирми в Европа бяха широко дискутирани, а Германия, Франция и Италия не крият съмненията си, че китайските придобивания са политически мотивирани.
Според анализ на Mercator Institute for China Studies и Rhodium Group преките чуждестранни инвестиции на Китай в ЕС за 2016 г. са достигнали 35 млрд. евро, което е увеличение от над две трети спрямо предходната година.
През последните години в китайски ръце освен Volvo преминаха италианският концерн Pirelli, германският производител на роботика Kuka и водещия производител на изкуствени химикали KraussMaffei в Мюнхен.