Бившият вицепрезидент на General Motors Боб Лутц се превърна в основен критик на Tesla Motors през последните месеци. Този път легендата на американското автомобилостроене стигна още по-далеч, като обяви, че производителят на електромобили ще фалира най-късно до 2 години.
В интервю за телевизионния канал CNBC Лутц бе категоричен, че Tesla няма тайна рецепта за измъкване от тежкото положение, в което се намира. Според него представянето на камиона Semi и новия Rodster представлява „отчаян опит да се привлекат допълнителни финансови ресурси”, предава Automedia.bg.
„Компанията бързо изгаря натрупания капитал и няма шанс да оцелее след 2019 г. Проблемите са много – проблеми с производството на Model 3, намаляване на продажбите на Model S и Model X, както и натрупаните рекордни загуби за третото тримесечие на 2017 г. Всичко това води само към едно – фалит”, смята Лутц.
В същото време Tesla Model S стана най-популярният електромобил на пазара в САЩ за първите 10 месеца на 2017 г. От него са продадени 20 750 бройки, което е с 13% повече от същия период на 2016 г. Продажбите на Model X са 16 140 бройки, като общият дял на моделите на Tesla на пазара на „зелени” автомобили е 23%.
Най-популярният електромобил на GM - Chevrolet Bolt EV, за същия период е записал 17 083 продажби. Само през октомври обаче неговите продажби са повече от 2 пъти по-високи от тези на Model S – 2718 срещу 1120.
Междувременно изчисления на Bloomberg показват, че през миналите 12 месеца Tesla е „изгорила“ по 8000 долара в брой на минута, което прави по 480 000 долара на час.
Ако това темпо се запази, то резервът от пари в брой ще бъде изчерпан в началото на август. Но е твърде вероятно това темпо междувременно да се забави, защото Tesla е напът да засили производството на Model 3 – а с това да засили и приходите.
Именно тук компанията на Илон Мъск таи най-много надежди. Всъщност до края на годината се очакваше седмично от завода да излизат по 5000 коли от Model 3. през третото тримесечие обаче бяха произведени едва 260 броя от модела за средната класа, с който компанията иска да привлече нов тип потребители. Границата от 5000 коли на седмица трябва да бъде мината през идната пролет.
Tesla разполага с над 450 000 необвързващи резервации за струващия 35 000 долара автомобил, но заявилите интерес ще трябва да почакат за доставката.
Това означава, че паричните резерви на Tesla ще продължат да се топят бързо. Но Мъск не би бил Мъск, ако нямаше идея. И затова насърчи ентусиазма към своята фирма с обявлението, че скоро започне да произвежда електрически камион и нова версия на супербързия Roadster.
Особено креативно тук е нещо друго – който иска да е сред първите 1000 собственика на спортния автомобил, трябва да плати цената от 250 000 долара предварително, макар че може да чака за доставка чак до 2020 г. Произвежданите след това Roadster ще струват по 200 000 долара. Но предварителните заявки изисквали плащането на 50 000 долара.
На фона на ентусиазма около Tesla не би било изненада, ако много клиенти са готови на тази стъпка. „На Мъск трябва да му се признае, че много хитроумно успява да подпали следващия фойерверк, за да прогони вниманието от текущите проблеми“, казва браншовият експерт Аксел Шмид от консултантската компания Accenture.
Финансовите пазари обаче продължават да приветстват Мъск. Въпреки последните поражения пазарната капитализация на Tesla възлиза на 53 млрд. долара, докато Ford се оценява на 48 млрд. долара. Само за сравнение - Ford е със 100 години по-стара компания от Tesla, продава много повече коли и за разлика от компанията на Мъск е на печалба.