В България могат да бъдат регистрирани автомобили, които не отговарят на никакви екологични норми, защото никой не мери емисиите при регистрация, коментираха експерти пред bTV.
Този проблем ще намери своето частично решение в София - Столичната община е купила седем газанализатори, които да следят емисиите от автомобилите. Пет от тях ще бъдат монтирани в КАТ, за да бъдат проследени емисиите при регистрацията на автомобилите в столицата.
Решението обаче е частично, защото ще бъдат санкционирани само собствениците на автомобили, които не отговарят на екологичната норма за своя клас. Тоест, ако някой закупи автомобил със стандарт "Евро 0", той ще може без проблем да го регистрира, стана ясно от думите на Зафир Зарков от транспортната комисия в Столичния общински съвет (СОС).
От Асоциациацията на автомобилните производители пък коментираха, че мерките трябва да бъдат комплексни. Храбрин Иванчев даде за пример данъците, които собствениците на стари автомобили у нас плащат.
В другите държави от ЕС колкото е по-стар автомобилът, толкова е по-висок данъкът. В България обаче е обратното и реално се санкционират собствениците на нови автомобили.
В Германия например собственик на 31-годишен автомобил би плащал 499 евро данък, а у нас е 11,58 лева, сочат изчисленията на анализаторите. 14-годишен дизелов автомобил и у нас, и в Европа може да се купи за около 1000 евро, но в Германия неговият данък би бил 231 евро, а в България - около 23 лева.
Проблемът със старите дизелови автомобили, които се движат у нас, може да се задълбочи след санкциите, които редица градове в Европа готвят срещу собствениците на тези автомобили. Причината е, че те са сред големите замърсители на въздуха и в градове като Щутгарт например ще забранят влизането им в рамките на града.
Това означава, че в момента в Германия собственици на стари дизелови автомобили на стойност почти 5 млрд. евро, търсят на кого да ги продадат. По традиция старите автомобили от Европа намират своя пазар на Изток и особено в България.
Трябва да се промени формулата за пътния данък, заяви Цветелина Цанева, изпълнителен директор на Асоциацията на вносителите на автомобили, по БНТ. Тя посочи, че при 4000 евро отстъпка за закупуването на електромобил, българите са склонни да карат все още бензинови автомобили.
Цанева смята, че е крайно време да се промени формулата за пътния данък. Грубо казано е неприемливо да се плащат 20 лв. за стар автомобил, а по-новите – по над 200 лева, каза Цветелина Цанева.
Подкрепяме всяка една реална мярка, реалните законодателни промени липсват, каза още тя.