Преди броени часове от заводските ленти излезе последната произведена в Австралия кола – червен четириврат автомобил на богатата на традиции марка Holden. Предвижда се тя да се озове в музей, а принадлежащата към концерна General Motors компания Holden ще асемблира в бъдеще автомобили в други страни, също и е Европа, предава AFP.
Затварянето на завода в северната част на Аделаида в щата Южна Австралия отбелязва края на една епоха: Holden е основана като кожарско ателие през 1856 г. и произвежда първата кола в масово производство в Австралия през 1948 г. Премиерът Малкълм Търнбул заяви, че събитието е много тъжно, "каквито сме всички ние". В пика на успеха си Holden имаше 24 000 служители, сега са само 950. „Има много хора, които работят тук от седемдесетте години, днес е много емоционален ден за някои от тях и много тъжен", казва Джон Камило от индустриалния профсъюз AMWU. Синдикатът обвинява правителството за закриването на завода – кабинетът престана да предоставя субсидии за промишлеността от 2014 г. насам.
Федералното правителство провеждаше в продължение на месеци дълги разговори с компанията майка на Holden General Motors, за искането ѝ за правителствена помощ в размер на 150 млн. долара за компенсиране на производствените разходи в Австралия, които са били напомпани, когато бумът в минния сектор изстреля австралийския долар на рекордно високи нива. GM заяви по-рано, че без тази помощ не е сигурна, че ще може да продължи производството в Австралия. Holden получи 1,8 млрд. долара под формата на държавна подкрепа между 2001 и 2012 г. Автомобилната индустрия като цяло получи финансова помощ в размер на 30 млрд. долара между 1997 г. и 2012 г., показват данни на Комисията за производителността от 2014 г. Японският автомобилен производител Toyota и американският производител Ford вече затвориха своите заводи в Австралия - Ford преди около година, а Toyota в началото на октомври в Мелбърн. Причините са сравнително малкият пазар и силната конкуренция от страна на заводите в Азия.