Американският Конгрес одобри единодушно широкомащабно предложение за ускоряване на навлизането на автомобили със самостоятелно задвижване без човешки контрол на пазара, предаде Ройтерс.
Законопроектът сега отива за одобрение в Сената и ще позволи на производителите на автомобили да получат изключения, за да внедрят до 25 000 автомобила, без да отговарят на съществуващите стандарти за автомобилна безопасност през първата година, бройка, която може да достигне 100 000 автомобила годишно за три години.
Производителите на автомобили и технологичните компании, включително General Motors Co и Waymo на Alphabet Inc, настояват за нови федерални правила, които да улеснят разгръщането на технологията за самоуправление.
Междувременно някои потребителски групи потърсиха допълнителни гаранции за сигурнстта.
Двупартийна група сенатори от САЩ работи по подобно законодателство и може да разпространи проектозакон през тази седмица. Един от спорните моменти ще бъде дали в законодателството да се включат и автономнодвижещи се камиони. Мярката на Конгреса не включва големи камиони.
Volkswagen AG и много други производители на автомобили лобират за това Конгресът да действа, като често докарват тестови автомобили до Капитолия, за да дадат възможност на депутатите да изпробват коли без водачи.
Конгресменът Дорис Мацуи заяви, че законопроектът „ни поставя на пътя към иновации, които доскоро изглеждаха невъобразими".
Въпросът придоби актуалност, след като смъртните случаи в САЩ нараснаха със 7,7% през 2015 г., най-високият годишен скок от 1966 г., като повече от 6,3 милиона души са били ранени при 2,44 милиона катастрофи.
Националната администрация по безопасност на движението по пътищата в САЩ заяви в проучване от 2014 г., че годишните социални разходи за катастрофи в САЩ възлизат на 836 млрд. долара, а човешката грешка е причина за 94% от катастрофите.
Сегашните федерални правила ограничават пускането на самоуправлявани автомобили по пътищата в САЩ, а производителите на автомобили смятат, че предложените щатски правила в Калифорния са твърде ограничителни.
Мярката, първото значително федерално законодателство, насочено към ускоряване на навлизането на тази технология на пазара, ще изисква от производителите на автомобили да представят на регулаторите доклади за оценка на безопасността, но няма да изискват предварително одобрение преди пускането на пазара на модерните технологии за превозни средства.
Първоначално авторите предложиха автомобилните производители и останалите компании да могат да продадат незабавно до 100 000 превозни средства. Производителите трябва да демонстрират, че самоуправляващите автомобили, които ще се възползват от изключенията, са поне толкова сигурни, колкото съществуващите превозни средства.
Съгласно предложението на Камарата отделните щати все още ще могат да определят правилата за регистрация, лицензиране, отговорност, застраховки и инспекции за безопасността, но няма да могат да определят стандартите за ефективност на самоуправлението.
Застъпниците на потребителските права настояват за повече промени, включително за предоставяне на Националната администрация по безопасност на движението по пътищата на по-бърз достъп до данните от катастрофи и за по-голямо финансиране, за да контролират самоуправляващите се автомобили.
„Законопроектът за автономните превозни средства, който току-що мина през Камарата, оставя Дивия запад без адекватна защита за потребителите. Той оставя всички щатски стандарти за безопасност, но няма такива на национално ниво", се казва в изявлението на потребителска група.
GM заяви в свое съобщение, че „въпреки че е необходима повече работа", мярката на Конгреса е „добър напредък към закон, който ще улесни реализацията на безопасността, мобилността и екологичните ползи от самоходните превозни средства".