2017 г. е поредната победоносна година за Tesla. Тази година пазарната капитализация на компанията нарасна над тази на водещи производители на автомобили като Ford, GM, BMW, Honda и Nissan, коментира VisualCapitalist. Този напредък може да се отдаде отчасти на Model S на компанията, който е най-продаваният плъг-ин електрически автомобил в света през 2015 и 2016 г.
По-важното за Tesla е, че тази сериозна инерция се основава на очакваното бъдещо представяне на компанията. Инвеститори и анализатори с нетърпение очакват напредъка, докато компанията засилва производството на по-достъпния Model 3. Мнозина силно вярват, че Илон Мъск внася един нов „Х фактор“, който може да се превърне в бъдеща възвръщаемост.
Днешната графика се фокусира най-вече върху възхода на Tesla по пазарна капитализация, достигайки 4-то място в света и първо в САЩ. Графиката показва и защо удивителната оценка на Tesla може да е преждевременна, поне въз основа на конвенционални показатели.
В началото на 2013 г. Tesla тепърва започваше да планира доставките на своя Model S. В онзи момент компанията струваше едва 3,9 млрд. долара – само 7% от стойността на Ford.
Оттогава насам стойността на Tesla се изстреля нагоре, правейки я автомобилната компания в Северна Америка с най-висока капитализация.
Въпреки че е произвела само 76 230 автомобила през 2016 г., Tesla сега е най-голямата от „Големите 3“ в САЩ - което поставя сериозен натиск върху компанията да отговори на сериозните очаквания от инвеститори и медии.
Макар че е най-ценната автомобилна компания в САЩ, Tesla обаче се представя по-малко впечатляващо по по-традиционните показатели.
За разлика от GM и Ford, които за 2016 г. имат печалба от съответно 9,4 млрд. долара и 4,6 млрд. долара, Tesla e на загуба от 800 млн. долара. Приходите също се различават значително – при GM те са в размер на 166,4 млрд. долара, при Ford 151,8 млрд. долара, а Tesla е едва с 7 млрд. долара.
За сметка на това акциите на компанията за електрически автомобили за периода 15 август 2012 г. - 15 август 2017 г. са скочили със забележителните 1794,8%. За сметка на това акциите на GM са поскъпнали с 52,6% за същия период, а на Ford – едва с 13,5%.
В същото време Tesla има едва частица от служителите на другите две компании, а и произвежда по-малко от 1% от автомобилите на GM.
Това не означава, че Tesla няма да отговори на очакванията – но със сигурност показва риска пред бъдещата ѝ възвръщаемост.