Освен постоянно подчертаваните данни за ръста на приходите и гигантските цели за продажби на коли, амбициозният главен изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск спомена по време на разговора с анализаторите по повод на тримесечния отчет за първи път други, също толкова впечатляващи числа – за анулираните поръчки за новия автомобил за масовия потребител - Model 3.
През последните месеци Мъск често се хвалеше с повечето от 500 хил. предварителни поръчки за новия автомобил, чиито доставки тепърва започват.
Сега обаче той признава: От общо 518 хил. предварителни поръчки 63 хил. са били анулирани . Критиците многократно посочваха, че става дума за необвързващи резервации. При подобно анулиране Tesla плаща обратно „резервационен депозит" в размер на 1000 евро (в САЩ 1000 долара и 1000 паунда в Обединеното кралство). "В момента има 455 000 подобни необвързващи резервации", призна Мъск в конферентния разговор с анализаторите.
Фактът, че около 12% от предварителните поръчки са анулирани, не е проблем за директора на Tesla. Неговият аргумент: предизвикателството с амбициозните цели за растеж не е свързано с търсенето, а със самото производство. През миналата година Tesla достави 84 хил. превозни средства. През 2018 г. общите доставки трябва да са 500 000, а през 2020 г. - милион.
Търсенето очевидно е налице. Според Мъск в момента на ден Tesla получава по 1800 резервации. Но който днес си поръча Model 3, ще трябва да чака за доставка поне до второто полугодие на 2018 г. - ако Tesla успее да подкара на максимално натоварване своите чисто нови производствени линии, без да се стигне до сериозни проблеми – нещо, в което се съмняват редица експерти.
Ако обаче се стигне до големи забавяния, незадължителният характер на резервациите може да се превърне в проблем за компанията. Защото тя няма да може да предотврати бягството на цели тълпи недоволни клиенти. В крайна сметка – никой не обича да чака на твърде дълги опашки...