Как най-популярното гориво на континента се превърна в неговия най-голям враг? Европа е напът да прекрати всички официални отношения с дизеловото гориво, което дълги години налагаше. Бракоразводният процес в някои от държавите вече стартира, в други предстои това да стане. Фактите сочат едно – дизелът съвсем скоро ще стане "персона нон грата" на Стария континент. Как се стигна дотук?
Под забрана
Последната екологична инициатива, която не вещае нищо добро за този вид гориво, се роди в Бавария. Властите в Мюнхен, след като измериха вредните емисии във въздуха, устономиха, че нивата на азотен диоксид (NO) значително превишава позволените норми. Присъдата бе произнесена мигновено – трябва да се забрани използването на дизеловите коли в града. Не всички, разбира се – общественият транспорт и новите двигатели, отговарящи на стандарта Евро-6, остават. Останалите, ако нивото на NO превишава 80 г/км, ще се окажат извън закона. Само в Мюнхен техният брой е над 170 хиляди.
Засега инициативата не е подкрепена с нужните законови разпоредби, тъй като някои юристи са на мнение, че тя няма да издържи в съда. Въпреки това властите в Мюнхен са готови да въведат забраната още в края на 2017 г. Нещо подобно се случва и в Щутгарт, където в началото на 2018 г. ще бъде въведена забрана за влизане в някои от районите на дизелови коли на повече от 3 години. Властите в Кьолн, Хамбург и Берлин също обмислят подобни мерки.
Междудругото Германия заема първо място по обем на продажбите на дизелови коли – почти половината от продадените 3,3 млн. нови автомобили през 2016 г. се движат с такова гориво. По ирония на съдбата, в Мюнхен се намира щаб-квартирата на BMW, съвсем близо е тази на Audi, а в Щутгарт са централите на Mercedes-Benz и Porsche.
Ръководството на BMW вече поде иницатива за освобождаване на града от дизелови коли. В концерна са на мнение, че въпросът не може да бъде решен със забрани, а трябва да се търсят други начини. На подобно мнение са и властите в някои региони, както и самото правителство на Германия. Засега обаче няма ясна позиция как точно ще се случи това.
История за любов и омраза
Дизеловите мотори невинаги са се ползвали с голямо търсене в страните от Европа. Някога те бяха приоритет за търговския и обществен транспорт, но преди около 20 години на континента рязко се увеличи търсенето и на леки коли с този вид гориво. Причината е, че цените на енергоносителите рязко скочиха, а медиите започнаха да обръщат огромно внимание на проблема с глобалното затопляне.
В този момент всички се сетиха, че дизелът е по-ефективен от бензина и съответво дизеловят мотор е по-икономичен от бензиновия. Освен това той отделя по-малко вредни емисии въглероден двуокис (СО2), които са основната причина за глобалното затопляне и измирането на някои животински видове. Така дизелът изведнъж се оказа по-чистото гориво и лидерите на ЕС се заеха да го налагат. Бяха отделени милиарди за нови разработки, позволяващи увеличение на мощността и повишаване на икономичността на двигателите с такова гориво.
Стигна се дотам, че набиращите сила двигатели с даунсайзинг, захранвани с дизел, се оказаха по-перспективни от бензиновите си събратя. За отделяния азотен диоксид в този момент никой не мислеше, всичко се беше се съсредоточило върху въглеродния двуокис и вредата от него. Всичко това доведе до това, че съмсем скоро половината от новите автомобили в Европа бяха с дизелови двигатели. Щастливото бъдеще обаче така и не настъпи.
Един от първите големи градове на континента, пострадали от влошаването на екологичното състояние, стана Париж. През есента на 2014 г. заради тежкия смог във френската столица бе въведена 3-дневна забрана за използване на дизелови превозни средства. В този момент започнаха и първите разговори за това как дизелът да се извади от употреба.
Репутацията на това гориво започна да се разпада на принципа на доминото – извънредната ситуация със смога в Париж бе последвана от влошаване на екологичната обстановка в Лондон. Дойде и есента на 2015 г., когато се оказа, че концернът Volkswagen е поставял на своите дизелови двигатели софтуер, който намалява вредните емисии при тестове. В случая става дума за азотния окис (NO).
Какво се случва в момента?
„Дизелгейт” избухна преди близо 2 години, но разследването все още продължава. По различни оценки между 5 и 11 млн. автомобили в цял свят са оборудвани с лъжливия софтуер. По ирония на съдбата сред тях попада дори дизеловият Volkswagen Jetta, който през 2009 г. бе обявен за „Зелен автомобил на годината”.
И ако в САЩ концернът Volkswagen понесе сериозни удари и ще трябва да плати милиарди, то в Европа германците нямат намерение да го правят, така че при тях щетите от скандала на този континент все още не са големи. Оказа се, че Volkswagen не е единственият, който е мамил с вредните емисии. Обвинения бяха повдигнати и на Fiat Chrysler Automobiles (FCA), за който се твърди, че е правил същото.
В края на 2015 г. дизелът понесе още един удар, след като бе сключено така нареченето „Парижко споразумение”, чиято цел е намаляване на вредните емесии в атмосферата. Година по-късно на срещата С40 Mayors, посветена на проблемите с изменения на климата, кметовете на Париж, Мадрид, Атина и Мексико подписаха договор за забарняване на използването на автомобили с дизелови двигатели в техните градове. Той ще влезе в сила през 2025 г.
В началото на 2017 г. властите в Осло също забраниха влизането на дизелови коли в центъра на града. Техният пример бе последван от кметството на Лондон, което вдигна сериозно цените на паркиране на дизелови машини. Тези мерки бяха подкрепени от редица изследвания, които показаха, че изхвърления в атмосферата NO води до много повече инфаркти, инсулти и ракови заболявания в сравнение на вредните емисии СО2 при бензиновите коли.
Краят на една епоха
В крайна сметка все повече политици и учени предвиждат скорошна кончина на дизеловите двигатели. Всичко това, напълно естествено, доведе и до спад на продажбите на коли с такива мотори. Собствениците на дизелови автомобили от клас Евро-5 не знаят какво да очакват и затова вместо да си купят подобна машина от клас Евро-6, се насочват отново към бензиновите модели или хибридите.
По данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA), през май тази година продажбите на дизелови автомобили в Германия е спаднал с 6% в сравнение със същия месец на 2016 г. и вече е 40,4%. Изглежда малко, но трябва да се отчече, че през петия месец на годината пазарът на леки коли в Германия записва ръст от цели 13%.
От дизели се отказват не само частните, но и корпоративните клиенти в Германия, които разполагат с огромен автопарк. Според центъра за изследвания (CAR) при Университета в Дуисбург-Есен, през първата четвърт на 2015 г. делът на купените за служебни цели дизелови автомобили е бил 75,8%. За аналогичния период на 2017 г. той е 68,4%.
Роля за отказа от дизела играе и развитието на електромобилите. Производителите създават напълно електрически платформи, които дават голяма свобода на действие, което означава, че съвсем скоро ще видим удивителни коли на ток. Големите компании са наясно, че дизелът губи популярност и променят своята политика в тази насока. През май тази година Volvo обяви, че след 2 години напълно ще се откаже от дизеловите двигатели и ще се насочи към развитието на хибридни и електрически модели.
Дори Volkswagen, който стана причина за „дизелгейт”, усилено смени посоката. Германците се отказаха от продажбата на дизелови модели в Щатите, като обявиха, че техният потенциал на този пазар е напълно изчерпан. Любопитното е, че нещо подобно направи и голям производител на двигатели като Cummins, който до момента беше неразривно свързан с дизеловите мотори. Той също се отказа от тях и се насочи към хибриди и напълно електически агрегати.
Общо взето изглежда, че масовото отказване от дизела ще отвори вратата за масово навлизане на хибриди, водородни и електрически двигатели, но затова ще трябва време, тъй като инфраструктурата за подобни превозни средства все още не е добре развита. Европейските чиновници тепърва ще трябва да решат по какъв начин да поощряват тези, които се отказват от дизела в полза на хибридите, например. Както и какво ще се случи с колите, отговарящи на стандарт Евро-6. Изобщо въпросите са много повече от отговорите. Ясно обаче е едно – дните на дизеловите автомобили са преброени.
Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg