След като в края на февруари акциите на производителя на електромобили Tesla понижиха стойността си, сега книжата възстановиха цената си, а в момента фирмата изпреварва най-големите производители на коли по пазарна капитализация.
Акциите на 14-годишната компания приключиха търговията с над 7% ръст на цената в понеделник, което доведе до пазарна капитализация от 48,6 млрд. долара, или със 7% над тази на 113-годишната Ford, пише Quartz.
Скокът беше отбелязан, след като на 2 април Tesla обяви, че е продала рекордните 25 418 превозни средства през първото тримесечие, което е с 69% повече спрямо миналата година.
Остава да видим дали Tesla ще може да поддържа инерцията, която е набрала. Амбициозните цели на главния изпълнителен директор Илон Мъск са известни с това, че поставят под натиск компанията да достави навреме качествени автомобили. Технически проблеми и отлагания доведоха до 9% спад в производството през последното тримесечие на миналата година. Но ръстът на цената на акциите накара Мъск на 3 април да насърчи отново инвеститорите от Wall Street, които заложиха и загубиха милиарди от акции на Tesla.
Tesla се противопостави на очакванията на анализаторите, че компанията ще се сблъска с проблеми, докато увеличава производството. По-рано тази година Goldman Sachs промени препоръката си за акциите на Tesla на „продавай“ заради притеснения за паричния поток, забавянето на производството, както и напускането на директори.
Компанията планира да произвежда по 500 хил. коли годишно до 2018 г. и да се конкурира директно с големи играчи като General Motors и Ford.
Но сега Tesla вече е сред най-високо оценените производители на автомобили в света, изпреварвайки Peugeot (през април 2012 г.), Fiat Chrysler (май 2013 г.), Suzuki (юни 2013 г.), Renault (февруари 2014 г.), Hyundai (юни 2015 г.), Nissan (февруари 2017 г.).
Но Tesla е повече от производител на коли. Тя е вертикално интегрирана енергийна компания, която произвежда и автомобили. За последния половин век бизнес моделите на повечето производители на автомобили бяха насочени към сглобяването, рекламирането и продажбата на коли. Мисията на Tesla, по нейни думи, е в създаването на превозни средства, задвижвани от соларна енергия, както и да накара човечеството да намали ползването на изкопаеми горива.
Планът на Мъск предполага трансформирането на Tesla от финансово нестабилен производител на луксозни електромобили във водещ в света доставчик на чист, автономен транспорт и източници на електричество за милиони компании и домакинства.
Tesla може да започне да изпълнява обещанието си, като комбинира в едно компанията за соларна енергия SolarCity, нейната огромна фабрика за литиево-йонни батерии, все по-големия брой магазини и разрастващия се бизнес със съхранение на енергия. Теорията на Tesla е свързана с това, че компанията може да прави иновации по-бързо, да създава безпроблемно и добро потребителско преживяване, както и да намали разходите чрез икономии от мащаба. Самият Мъск твърди, че Tesla може да бъде първата компания за 1 трлн. долара един ден.
Анализаторите са меко казано скептично настроени.
„Невероятно е, че компания с глобално присъствие като Ford изведнъж е оценена по-ниско или наравно с Tesla”, коментира Дейв Съливан, анализатор проучвания в Autopacific.
Има редица причини за съмнения. Tesla трябва да увеличи обема на производството си, за да постигне целта си за 35 хил. бройки Model 3 – първото ѝ превозно средство за масовия пазар. Освен това трябва да убеди милиони хора и компании да инсталират батерии и фотоволтаичните панели на SolarCity на сградите си. Същевременно трябва да надвие конкуренти, които са по-утвърдени, с по-дълбоки джобове, на тези пазари, докато генерира печалба. Tesla, която е отчела печалба само за две тримесечия от 2003 г. насам, губи стотици милиони долари всяка година.
Днешната висока цена на акциите може да има смисъл, ако Tesla е разглеждана като нещо повече от автомобилна компания, по същия начин, по който Apple е повече от хардуерна компания. Успехът на Tesla ще я направи ключов играч на двата най-големи пазара в света – енергийния и транспортния. Сега просто трябва да покаже, че може да генерира повече пари, колкото харчи.
Вижте още технологични новини в материала на Bloomberg TV Bulgaria!