General Motors не е излизал на печалба в Европа от времето, когато президент на САЩ беше Бил Клинтън, припомня изданието Automotive News. И допълва, че ако третият в световното автомобилостроене не успее да продаде Opel на PSA Group, може би топ мениджърите на GM ще трябва да разучат рецептата на градския си съперник от Детройт Ford как се печели на Стария континент.
Ford работи на загуба в Европа между 2011 и 2014 г., като за това време загубите бяха в размер на 3,1 млрд. долара. Но след това бившият главен изпълнителен директор на Ford Алън Мълали наложи агресивен план за реорганизация, който включваше затваряне на производствени мощности, освобождаване на работници и сериозно обновяване на гамата модели, като тук попаднаха по-луксозни и по-спортни версии на популярните автомобили на Ford.
И докато GM се опитваше да лансира различни марки в Европа, то във Ford се съсредоточиха единствено върху основната марка на концерна. Така се стигна до решението Lincoln да не предлага луксозните си возила в Европа, а вместо това Ford да заложи на версиите Vignale.
Резултатът от плана на Мълали е, че Ford работи на печалба в Европа през последните две години, като през 2016 г. постижението беше рекордно преди облагането с данъци – 1,2 млрд. долара.
Шефовете на компанията прогнозират, че и 2017 г. ще е печеливша за европейското подразделение на Ford, въпреки че Brexit ще струва на гиганта около 600 млн. долара. Решението на Ford да ореже свръхпроизводството си Европа беше посрещнато със сериозна съпротива, а работниците в Генк дори блокираха фабриката в знак на протест.
Все пак последната бройка Galaxy, произведена там, напусна конвейера през декември 2014 г., а Ford изплати 750 млн. долара обезщетения на 4300 работници в Генк. Освен това беше затворен и заводът в Сатхемптън, където се произвеждаха шасита за буса Transit, а врати затвори и заводът в Дагенам в покрайнините на Лондон. Производството от тези три предприятия беше преместено в държави, където разходите са по-ниски, включително Испания и Турция.
След това Ford продължи с промените в компанията, като потвърди, че в началото на 2016 г. е било предложено „доброволно прекратяване на договорите” на още 10 хил. служители, което носи около 200 млн. долара икономии на година.
Обновлението на гамата модели също помогна, тъй като продажбите започнаха да растат. С Transit и Transit Connect компанията е №1 в Европа при лекотоварните автомобили.
Освен това редизайн получиха популярните SUV модели Kuga и EcoSport, а разширяването на гамата със спортните и освежени Focus RS, Focus ST, Fiesta ST и Mustang беше посрещнато положително от клиентите. По данни на Ford продажбите на спортни модели миналата година са нараснали с 60%.
Накратко, Ford доказа, че американците може да се справят добре в Европа, стига да постигнат успешен баланс между добри модели, производствен капацитет, правилно управление и добра разпознаваемост на марката.