Продадените нови автомобили на българския пазар се увеличават с 12,2% през 2016 година, показват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА). След много силен декември годишните продажби на леки автомобили у нас достигат 26 370 бройки.
Статистиката на АСЕА, която борави с данни от вносителите в България, се разминава с тази за регистрираните нови автомобили на МВР. Според вътрешното министерство през 2016 година са регистрирани 20 500 нови автомобила. Още около 10 000 са регистрираните като лекотоварни (N1).
Разминаването в двете статистики е най-вече за сметка на реекспорта, при който нови автомобили се продават в България, но се регистрират в чужбина.
Като цяло изминалата година е била добра за автомобилния пазар в ЕС, който расте с 6,8% на годишна база. Единственият пазар със спад през 2016 година е холандският, вероятно заради въведените нови и по-строги екологични изисквания и такси.
За сметка на това статистиката отчита ръст на новите коли на най-големите пазари - с 2,3% във Великобритания, 4,5% в Германия, 5,1% във Франция, 11% в Испания и почти 16 на сто в Италия. Декември, с общо 1,143 млн. продажби, е бил най-силният отделен месец в историята.
Ръстът на българския пазар изглежда добър, изразен в проценти, но той е постигнат от много ниска база. За сравнение далеч по-големите пазари в страни от региона растат повече - с 23% в Хърватия, 25% в Унгария, 17% в Румъния, 13% в Словакия. По-ниската покупателна способност е само част от обяснението.
Другата част е държавната политика, най-вече в областта на данъците, която насърчава покупката на стари автомобили.
Лидер по пазарен дял в Европа при отделните марки си остава Volkswagen (с 11%, спад от половин процент), пред Renault (9,7%), Opel/Vauxhall (6,2%), Mercedes (5,7%), BMW и Peugeot (по 5,6%), Audi (5,1%) и Fiat (4,7%).
Като цяло VW Group държи 23,1% от европейския пазар на нови автомобили.