С новата си марка Moia германският автомобилен гигант Volkswagen възнамерява да стане един от трите най-големи оператори на мобилни услуги. До 2025 г. „значителна част от приходите на компанията трябва да се генерира от новия бизнес“, обяви Оле Хармс, ръководител на новосъздаденото дъщерно дружество Moia, по време на технологичната конференция TechCrunch Disrupt в Лондон.
Компанията преследва стратегията „Buy&Build“ с придобивания на други компании с традиции. Чрез концерна Volkswagen е осигурен бюджет от стотици милиони евро, а първите транспортни схеми ще бъдат предложени в Хамбург и Берлин. След това се очаква услугите да станат достъпни и в други държави от Европа, а по-късно и в САЩ, Китай и останалия свят, пише Financial Times. „Ние искаме да станем значим играч на пазара, затова се стремим към това след няколко години приходите ни да са за милиарди евро. Искаме да станем Еднорог“. С този термин в сферата на стартъпите се назовава новостартиралата компания, която се оценява на над 1 млрд. долара. Ако услугата се окаже успешна, тя може да генерира приходи от 2 млрд. евро до края на десетилетието и да създаде изцяло нов сегмент в транспортния сектор - частен градски транспорт по заявка, който да се конкурира с обществения градски транспорт, пише медията.
Производителите на автомобили отдавна търсят начин да навлязат по-навътре в градската среда и да разширят бизнеса си. Този процес в момента е още по-ускорен заради нарастващата урбанизация и спада на пазара на коли. „Клиентите имат нужда от промяна, както и самият автомобилен бизнес модел", коментира Томас Седран, стратег във Volkswagen Group.
По думите му в широките градски зони има огромна нова тенденция хората да не са собственик на автомобил, а да използват споделени услуги за транспорт, както и транспорт на повикване. Именно на тези тенденции ще се опитат да отговорят от Volkswagen, защото според концерна това е все още неразработен пазар, който може да предостави нови бизнес възможности.
Компанията, която скоро заяви плановете си 25% от продаваните от нея коли през 2025 г. да бъдат електрически, ще се възползва и от друга тенденция - за по-чисти градове и редуциране на вредните емисии в градските зони. Услугата Moia ще използва електрически автомобили, създадени за различни цели и сглобени от други производители от групата на Volkswagen.
Moia ще се предлага обаче само в градове, където има желание за сътрудничество и от страна на властите. В момента се водят преговори с около 20 града от цяла Европа.
Според Седран в някои градове Moia може да замени обществени транспортни услуги, които не се ползват оптимизирано и работят на загуба.
За да постигне амбициозните цели, Volkswagen успя да „открадне“ високопоставен мениджър от конкурента си Daimler – Робърт Хенрих, който от 2010 г. разработваше в Щутгарт услугата за споделяне на коли car2go. От три години той ръководи дъщерната на Daimler компания moovel Group. От януари 2017 г. той става главен оперативен директор в Moia.