Бумът при електрическите автомобили от компании като Tesla може да намали с 10% глобалното търсене на бензин до 2035 г., сочи петролната консултантска компания Wood Mackenzie, цитирана от Bloomberg.
Макар че захранваните с батерии автомобили и камиони днес представляват по-малко от 1% от общите продажби на превозни средства, очаква се те да се засилят след 2025 г., тъй като правителствата вече предприемат стъпки да се справят със замърсяването, а разходите спадат, заяви базираната в Хюстън компания. До 2035 г. електрическите автомобили може да премахнат между 1 и 2 млн. барела на ден петрол от пазара – в рамките на диапазона за намаляване на добива, който ОПЕК и страни извън картела договориха тази седмица, за да сложат край на тригодишния излишък на суров петрол.
„Всичко, което намалява търсенето за транспорта, има влияние върху пазара на петрол“, казва Алън Гелдър, вицепрезидент по рафиниращите, химически и петролни пазари в Wood Mackenzie, в интервю от Лондон. „Въпросът е колко голямо ще бъде то и в каква времева рамка“.
Позицията на Wood Mackenzie повтаря тази на Международната агенция по енергетика, която миналия месец прогнозира, че глобалното търсене на бензин е достигнало своя връх заради по-икономичните коли и разпространението на електрически автомобили. Агенцията очаква общото търсене на петрол да продължи да расте за десетилетия напред в резултат на корабоплаването, логистиката с камиони, авиацията и нефтохимичната индустрия.
Прогнозата е по-консервативна от тази на Bloomberg New Energy Finance, според която електрическите автомобили ще отнемат около 8 млн. барела на ден до 2035 г. Този обем ще нарасне до 13 млн. барела на ден до 2040 г., което представлява около 14% от търсенето на суров петрол през 2016 г., казва агенцията към Bloomberg. Електрическите автомобили в момента отнемат около 50 хил. барела на ден от търсенето, каза Wood Mackenzie.
В петък Атина, Мадрид, Мексико сити и Париж се ангажираха да премахнат дизеловите автомобили до 2025 г. като част от усилията за борба със замърсяването – ход, който може допълнително да стимулира търсенето на електрически автомобили с нулеви вредни емисии.