До над 40% може да достигне разликата между реалните и обявените от автомобилните производители стойности на разходите за гориво и вредните емисии на автомобилите.
Тази разлика е „толкова голяма, колкото никога преди“, става ясно от доклад на научния Институт International Council on Clean Transportation (ICCT). Именно той разкри скандала с емисиите на Vokswagen (Дизелгейт) от преди година. Разликата между данните на производителите и реално измерените стойности се е покачила значително през последната година. Преди 10 години тя е била 15%, а през 2013 г. – 25%.
Три четвърти от несъответствието между реалното и тестовото потребление може да се обяснят с това, че производителите „все по-систематично използват вратички в съществуващите правила“, казва Петер Мок от ICCT.
„Особено големи отклонения се наблюдават във високия клас автомобили, където разходите за гориво са средно с 50% повече отколкото обявените от производителите“, добавя той.
Проучването на ICCT се базира на оценка на около 1 млн. автомобила и показва, че средното отклонение между тестовото и реалното потребление се е увеличило до почти 42%. Например вместо обещаните шест литра даден автомобил всъщност консумира по 8,5 литра на 100 километра.
Мок се надява през 2017 г. да бъде въведена планираната нова тестова процедура. Ако тя не стане факт, е възможно разликата между официалните и реалните данни да достигне цели 50% до 2020 г. Ученият обаче предполага, че дори въпросните промени да влязат в сила, то пак ще бъдат открити "вратички в правилата". Той препоръчва занапред да се правят независими послетестове на случайно избрани модели коли в ЕС, което е факт в САЩ.