Повече от 3 десетилетия компанията NISMO създава успешни състезателни модели на Nissan и разработва компоненти за тунинговане на стандартни автомобили. Понякога ателието пуска и свои собствени машини, които някак си изостават от тези на заводските подразделения на европейските компании. Японците обаче са решили да обърнат ситуацията в своя полза. Как ще стане това разкрива изданието Motor, чиито представители гостуваха на NISMO. В края на май инженерите на спортното подразделение на Nissan представиха най-новата си разработка – напомпана версия на суперколата Nissan GT-R. Купето с 600 к.с. е получило подобрена управляемост, пренастроено окачване, както и нови аеродинамични елементи. Благодарение на тях автомобилът разполага с най-голямата притискателна сила сред всички модели в историята на марката. Двигателят на Nissan GT-R NISMO така и не е променен след обновяването. Купето продължава да разчита на 3,8-литровия туин-турбо V6 с 600 к.с. и 652 Нм. Затова пък моделът е получил по-твърди пружини, както и модернизирани амортисьори и усилени стабилизатори. Разширяване на гамата „Основата ни цел е създаването на бранд, който да се възприема като директна заплаха за Mercedes-AMG и BMW M GmbH. В момента гамата модели на NISMO е доста обширна, но единствената наша кола, която може да хвърли ръкавицата на немците, е GT-R NISMO. Това трябва да се промени”, твърди изпълнителният директор на компанията Такао Катагири.
Затова и приоритет №1 пред японците е именно разширяването на гамата. Според Катагири през следващите 5 години днешните 6 модела NISMO трябва да се увеличат двойно. Два от тях ще дебютират до края на годината – седан за САЩ и компактен модел за японския пазар. Сред обсъжданите възможности са и направата на пикап и на електромобил. Първият от тях ще се конкурира с разработените от Toyota Racing Development (TRD) версии на Tundra и Tacoma. Електромобилът пък ще бъде създаден на базата на добре познатия Nissan Leaf. Скоро няма да има конкурент на Honda Civic Type R и Renault Megane RS Преди 2 години японците показаха прототип на хот-хеча Nissan Pulsar, който изглеждаше доста впечатляващо и се очакваше да излезе в серия. Топ мениджърите на японската компания дори твърдяха, че този автомобил се готви да победи конкурентите си и да стане най-бързия хечбек с предно предаване. Тази идея обаче засега се отлага във времето.
„Образно казано сме натиснали бутона „пауза” за направата на подобен автомобил. Основната причина е, че показаният преди 2 години прототип на Pulsar раздели рязко мненията. Някои много го харесаха, но други изобщо не”, признава директорът по операциите в NISMO Мотохиро Матсумура. В решението на японците има логика, тъй като през последните години машините от този клас направиха огромен скок напред. И тук главните роли играят предимно европейски коли - Mercedes-AMG A 45, Volkswagen Golf R, Renault Megane RS, Audi RS3. Единствено Ford, който всъщност също се прави на Стария континент, със своя Focus RS и Honda със Civic Type R се опитват да се намесят успешно в спора. Очакват се много RS- и S-версии На първо време в NISMO смятат да подредят моделната си гама. Хардкор изпълненията ще носят името NISMO RS, като от техните мотори ще се измъква максимална мощност, а каросериите им ще бъдат така проектирани, че да се постигнат отлични аеродинамични характеристики. Същото важи и за окачването.
Под тях ще се разположи гамата NISMO S. Тук също ще има доработени двигатели, променена аеродинамика и пренастроено окачване, но ще се търси и комфорт при пътуването. Ще има и още една група автомобили, които също ще са доработвани от ателието. Те няма да имат RS или S в името си, но ще се отличават от обичайните коли на NIssan по настройките на шасито и по външния си вид. Вариаторът ще продължи да се използва В компанията са на мнение, че няма как вариаторната трансмисия, която не се харесва на някои хора, да бъде премахната. Според шефовете на NISMO безстепенната скоростна кутия е най-удачният вариант за избягване на загубите при приспособяване на автомобилите към строгите изисквания за екология и разход на гориво в някои страни. „На теория NISMO може да постави на своите автомобили роботизирани скоростни кутии с 2 съединителя, както правят повечето играчи в този сегмент, но засега нашите клиенти не проявяват интерес към подобно нещо”, признава Матсумура. Нови съвместни проекти Рано или късно всяка компания стига до въпроса за намаляването на разходите. А NISMO е част от империята на Карлос Гон, който е най-добрият специалист в това отношение. Затова и компанията е готова да си сътрудничи с други подразделения от алианса Renault-Nissan. Едно от тях е RenaultSport.
Французите също са съгласни на подобен съюз, като първите съвместни проекти вече са факт - Renault Clio RS и Nissan Juke NISMO RS. Да, това са различни автомобили, построени на различни платформи и в различни държави. Само че двигателят им е един и същ – 1,6-литров турбо мотор, създаден от Nissan. Очаква се скоро да има още съвместни разработки, като при тях ще бъде използвана и обща платформа – най-вероятно CMF. Няма да има уникална суперкола По този въпрос шефовете на NISMO не са на едно мнение. И двамата са наясно, че подобен автомобил, който да използва собствени платформа, двигател и дизайн ще се превърне за марката в това, което са за Mercedes-AMG моделите AMG GT и SLS AMG. И ще изстреля NISMO в различна орбита. Според Катагири обаче засега няма нужда NISMO да се превръща в отделен производител. И компанията трябва да се съсредоточи върху доработката на модели на Nissan, както и върху състезателните си проекти. Вторият човек във фирмата – Матсумура, обаче не е толкова категоричен. Според него, подобна крачка трябва да бъде направена, но само ако има нужната икономическа обосновка и най-вече клиенти за такъв автомобил. Още автомобили - в Automedia.bg