Норвежкият държавен фонд, който е най-големият суверенен фонд в света, подготвя съдебен иск срещу германския автомобилен концерн Volkswagen, пише Financial Times.
Петролният фонд, четвъртият по големина акционер в германската компания според данни на Bloomberg с дял от 1,64 на сто от капитала, е заявил пред Financial Times, че ще входира официален иск пред германски съд, като ще се присъедини към едно от колективните дела, които вече се подготвят там. В момента срещу компанията има десетки дела от страна на акционери и собственици на автомобили. „Ние бяхме посъветвани от адвокатите ни, че поведението на компанията поражда правни претенции по германското право. Като инвеститор наша отговорност е да защитаваме активите на фонда във Volkswagen", заяви Петер Джонсън, главен инвестиционен директор за стратегическите инвестиции в Norges Bank Investment Management – компанията, която управлява фонда. Делото, което се очаква да бъде стартирано през следващите седмици, подчертава продължаващите правни трудности, с които се сблъсква VW. С дял от 1,64 на сто от обикновените акции с право на глас във VW, норвежкият фонд е най-големият инвеститор, който няма място в Надзорния съвет на автомобилостроителя. Делът му в германския концерн се оценява на 750 млн. долара към края на миналата година.
Делото е същевременно още едно доказателство за това как най-големият инвеститор в света демонстрира силата си като активен инвеститор. То се случва на фона на заканата му, че ще започне мерки срещу високите нива на заплащане на мениджърите в компаниите, в които има участия.
Още през октомври норвежкият фонд обяви, че е трябвало да понесе огромни загуби заради срива в цената на акциите на германския производител. Чрез него Норвегия държи дялове в около 9 хил. компании в целия свят.
Високите нива на бонусите бяха широко дискутирана тема и в средите на VW. Въпреки незавидното положение на концерна редица мениджъри не желаят да се лишат от бонусите си. По време на представянето на своя финансов отчет в края на миналия месец VW обяви и размера на бонусите за 2015 г. Като цяло топ мениджърите ще получат бонуси за над 63 млн. евро въпреки рекордната загуба. Сега главният инвестиционен директор на Norges Bank Investment Management не коментира пред FT заплащанията на мениджърите. Но поясни, че „фондът е загрижен“ за това, което се случва в германската компания. „Не виждаме признаци на реформи в мениджмънта“, казва той.
Световният скандал със софтуер на VW, намаляващ показанията за замърсяващите емисии на дизелови автомобили, избухна през септември миналата година и засегна силно мастодонта с 12 марки - от Audi до Seat, минавайки през луксозния Porsche.
През октомври американската Федерална комисия по търговия (FTC) започна разследване по случая. Броени часове преди края на срока, който бе дал съдията в САЩ за извънсъдебно споразумение, Volkswagen (VW) се съгласи да поправи или да изкупи обратно приблизително 500 хил. дизелови автомобила в САЩ, оборудвани със софтуера за манипулиране на вредните емисии.
Заради скандала компанията отчете най-високата загуба в корпоративната си история.