Досега всички германски автомобилни производители бяха единодушни - Volkswagen е единичен случай, браншът не трябва да попада под генерално подозрение – това твърдеше автомобилната индустрия от началото на скандала с манипулираните данни за емисиите вредни газове. Но сега става ясно друго – проблемите със системите за вредни газове излизат отвъд компанията от Волфсбург. Най-малкото – има сиви зони, в които влизат значително повече производители, отколкото се предполагаше досега, предава DPA.
За да може в бъдеще по-бързо и лесно да се откриват манипулации при емисиите вредни газове, германският министър на транспорта Александър Добринд обмисля въвеждането на изненадващи „допинг тестове“, които ще бъдат извършвани от германската Федерална служба по моторен транспорт (KBA). Той представи резултатите от разследване, започнато миналата година след разкритията за измами при дизеловите коли на Volkswagen.
Освен това ведомството проверява данни, че и друг производител е ползвал подобна технология за манипулиране на данни, каквато е ползвал и VW, заяви Добринд в петък в Берлин. При допълнителните проверки поне засега обаче не са открити автомобили с нелегален софтуер.
Разследването на замърсяващите емисии на дизеловите модели в Германия извади на светло нередности при 16 марки автомобили, сред които пет германски марки, френската Renault и японските Suzuki и Nissan, обяви още германският министър на транспорта.
Службата е проверявала дизелови превозни средства със стандартите Euro 5 и Euro 6. Общо 56 измервания са били проведени на 53 модела. Отправна точка на разследването е било търсенето на незаконни механизми за изключване на отделянето на газове.
Германските автомобилопроизводители ще изтеглят доброволно в Европа 630 000 коли, потвърди Добринт. Причината е необходима промяна в системата за спиране на контрола на емисиите при определени температури. Използваните устройства са разрешени от регламентите на ЕС, допълни министърът. Но в комисията за разследванията имало съмнения дали тези устройства са действително необходими.
Само при модели на Volkswagen е открито забранено устройство. При 22 модела обаче са открити високи емисии от вредния азотен оксид и „технически процес“, което повдига някои въпроси. При относително ниски температури на околната среда - така наречените „топлинни прозорци“, тези автомобили поетапно свиват пречистването на изгорелите газове. Това е позволено от директива на ЕС, ако в противен се стигне до отказ на двигател или злополука.
При резултатите е открит широк спектър от замерени в лабораторни условия гранични стойности на азотни окиси (NOx), каза Добринд. При някои от изследваните видове превозни средства има съмнения дали така наречените „топлинни прозорци" са оправдани.
Министърът посочи Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep, Landrover, Nissan Suzuki, както и вече споменаваните германски марки Opel, Volkswagen, Porsche, Audi и Mercedes, а също и френската Renault. За последните шест стана известно по-рано днес от правителствен източник.
Световният скандал със софтуер, намаляващ показанията за замърсяващите емисии на дизелови автомобили, избухна през септември миналата година и засегна силно мастодонта с 12 марки - от Audi до Seat, минавайки през луксозния Porsche.
През октомври американската Федерална комисия по търговия (FTC) започна разследване по случая. Късно в четвъртък, броени часове преди края на срока, който бе дал съдията в САЩ за извънсъдебно споразумение, Volkswagen (VW) се съгласи да поправи или да изкупи обратно приблизително 500 хил. дизелови автомобила в САЩ, оборудвани със софтуера за манипулиране на вредните емисии.