Държавата ще стимулира покупката на нови коли с по-ниска продуктова такса. Ако купите чисто нов автомобил, вече ще плащате с 5% по-малко, или вместо 146 лева, ще дадете 138 лева.
Министърът на околната среда и водите Ивелина Василева обясни, че у нас има регистрирани 3,9 млн. коли и голям дял от тях са на възраст над 10 години. Средната възраст на автомобилите у нас е около 16 години.
С промени в Наредбата за продуктовите такси за масово разпространените отпадъци, приети от правителството днес, се въвеждат новите такси. Така при колата на възраст до 5 години намалението ще с 3%. За автомобили над 5 години обаче има увеличение и то също е с 3%. Продуктовата такса се заплаща еднократно за продукти, след употребата на които се получават масово разпространени отпадъци.
В момента за коли до 5 години тази такса възлиза на 200 лева и ще падне с 6 лева до 194 лева. При коли на възраст между 5-10 г. сега се заплащат 253 лева, а след обнародване на наредбата ще са дължими 260 лева. За автомобили над 10 години таксата е 267 лева и ще стане 275 лева.
Стимулира се и покупката на електромобили и хибридни автомобили. За първите новата такса е с 30% по-ниска и вече ще е 102 лева за нова кола.
За хибридните автомобили намалението е с 15%, тоест за нов автомобил тя ще падне с 14 лева, предава Dnes.bg.
Целта на този подход е да се стимулира ограничаването на стари превозни средства, които генерират вредни емисии, обясни Василева.
Припомняме, че преди по-малко от две седмици бе стартирана първата национална програма за закупуване на екологично чисти електрически и хибридни превозни средства. Чрез нея общините и структурите на държавната администрация могат да получат по 20 хил. лева субсидии за закупуването на електромобил, или по 10 хил. лева, ако решат да купят хибриден автомобил.
Годишните разходи за гориво при пробег от 20 000 км на конвенционалните автомобили са средно 3150 лева, а за електромобилите - 720 лева, сравни разходите тогава министърът. Освен това електромобилите не генерират никакви вредни емисии. По думите ѝ електромобилите са около шест пъти по-икономични в дългосрочен план от конвенционалните.
Електромобилите в България са едва 0,01%, около 450, като в това число има и електрически мотопеди, мотоциклети, хибриди, но не са включени превозните средства, които са плод на "много добрия, новаторски български дух и експериментиращ, компетентностен модел", благодарение на който има и самоделни електрически автомобили. Те не са включени в официалния журнал, заяви преди седмици в ефира на Bloomberg TV Bulgaria председателят на Индустриалния клъстър Електромобили (ИКЕМ) Илия Левков.
Няма да има промени в таксите за найлонови торбички, за които от 2011 година насам също е дължима продуктова такса. Министър Василева обаче отбеляза, че за периода 2011-2015 година употребата им е намаляла с около 50% и се отчита положителна промяна в поведението на потребителите, защото те се въздържат от ползването им.
За миналата година събраните продуктови такси от масово разпространените отпадъци, включени в наредбата, са от порядъка на 2,5 млн. лева. От думите на Василева стана ясно, че ефект от новите такси за бюджета няма да има, защото се получава баланс между намаленията и увеличенията. Целта обаче е да се стимулира екологосъобразно потребление.
преди 8 години Покупката на нови коли ще се стимулира най-добре, ако се обърне данъчната скала. Сега колкото е по-нова толкова толкова е по-висок данъкът за колата. А това не е нормално. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години вижте как Норвегия стимулира продавбата на ел.коли драги управници, корегирайте се и заистина защитете ниските вредни емисии, ако наистина имате воля за това отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Държавата имитира дейност-полудейност с посочените полустимули.Ала-бала... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години То като провери - та какво? Нима има по-ниски данъци за чисти коли? Има една смешна за коли до 1.8 и 100 конски сили, ми то пародия, да сме в годините на ЗАЗ и Трабант баси! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Голяма ТОП новина ,сега всички медии ще я повторят и потретят и ще има за какво да се бръщолеви по кафенетата отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Що ревеш бе? Против стабилността ли си? Имаше една песен:Велик е нашия политик! ВЕЛИК! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Тя "държавата" да вземе да проверява четириколесните димки по пътищата. Махат се масово филтри и катализатори. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ако си продам колата в чужбина, дали ще ми възстановят таксата, т.к. тя няма да се рециклира в Бг?? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години В плана 20/20/20 на ЕС има клауза за транспорта - не си спомням точно но около 10% от транспорта трябва да е екологичен тоест всички държавни коли трябва да са плъниг хибрид и затова се прави това - ''Чрез нея общините и структурите на държавната администрация могат да получат по 20 хил. лева субсидии за закупуването на електромобил, или по 10 хил. лева, ако решат да купят хибриден автомобил''Ядосвам се защото държ.администрация не казва цялата истина Едно време обявиха ,че държавата щяла да възстановява парите до 2 месеца от обществени поръчки и т.н. - това е защото има европейска директива а не ,че смешниците са осъзнали отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години въпроса е как успяха една негативна новина, че слагат продуктова такса на акумулаторките, да я изкарат позитивна.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар