На 7 март BMW отпразнува своя 100-годишен юбилей. Базираната в Мюнхен компания отбеляза рождения си ден с концептуален модел, който ясно показва в каква посока ще поеме производителят през следващите години. За да се стигне дотук обаче, BMW създаде редица впечатляващи автомобили. Предлагаме ви 10-те най-важни, според нас, модели на марката.
BMW започва своята история през 1916 г. като Bayerische Motoren Werke, в която влизат 3 различни компании - Rapp Motoren Werke, Bayerische Flugzeugwerke (BFw) и Fahrzeugfabrik Eisenach.
Всяка от тях се е специализирала в производството на двигатели и различни транспортни средства. Rapp Motorenwerke прави мотори за авиацията, а BFw произвежда самолети, като именно тя създава легендарния Messerschmitt.
Третата компания - Fahrzeugfabrik Eisenach, се специализира в направата на автомобили. Първоначално фирмата стартира с велосипеди и оръжие, но малко след това започва да прави леки коли. В крайна сметка трите компании се обединяват и така се появява BMW AG.
Историята на марката не е само блясък. В един момент тя е съвсем близо до поглъщане от големия конкурент Daimler AG. Промишленият магнат Херберт Квандт успява да придобие контролния пакет на BMW и инвестира в бъдещето, а неговите наследници и до ден-днешен са акционери в концерна, като състоянието им се изчислява на милиарди евро.
Dixi – автомобилът, с който започва всичко
Първият автомобил, направен от BMW, се появява през 1928 г. Всъщност това е Austin 7 под името Dixi. По-късно той е преименуван на DA-1 3/15PS. DA означава Deutsche Ausgabe (германска версия), а 3/15 показва класа и конските сили. Иначе колата е идентична с Austin 7, като изключим левия волан.
Трябва да се отбележи, че Dixi и Austin 7 са едни от първите модели, използващи стандартното в наши дни разположение на педалите за газта, спирачката и съединителя.
328 – спортна кола с редови 6-цилиндров мотор
Всъщност BMW 328 е един от първите спортни автомобили на марката. От него са произведени 460 бройки, като от технологична гледна точка тази кола е един от новаторите. Построена е на тръбна пространствена рама и разполага с редови 6-цилиндров двигател.
Автомобилът печели редица състезания, като изпреварва далеч по-мощни конкуренти. Той тежи едва 830 кг., а мощността му е 80 к.с. – съвсем нелоши показатели за 30-те години на миналия век. Максималната скорост на 328 е 155 км/ч., като това се постига и благодарение на отличния баланс между мотора и окачването.
501/502 – бароковите ангели
Това е най-ранният предшественик на 7-Series. BMW 501 е първият автомобил на марката, продаван след Втората световна война, като германците наричат него и 502 „бароковите ангели”.
BMW 502 получава V8 мотор и по своето време е най-бързият пътнически седан в Германия. Двигателят с обем 2,6 литра развива 100 к.с., което позволява развиване на максимална скорост от 160 км/. Проблемът на модела е високата цена, която ограничава сериозно продажбите му.
Като цяло обаче BMW 501/502 прави сериозна крачка напред по отношение на активната безопасност. Каросерията е усилена значително, а резервоарът е поставен на над задната ос, за да се ограничи опасността от пожар в случай на удар отзад.
Не на последно място, 501/502 вдъхновяват редица други важни модели на BMW - 503 Coupe, 507 Roadster и 3200 CS. Всички те ползват компонентите на 501 и 502.
Isetta – микрокар или хладилник
Това е първият модел в света, който успява да постигне разход от 3 л/100 км. Интересното е, че той не е разработка на BMW, а на италианската компания Iso. Баварците обаче получават лиценз за направата му и така той става най-продаваният автомобил с едноцилиндров двигател в света.
BMW прави няколко версии на Isetta и всички са така проектирани, че резервните части на BMW Isetta и Iso Isetta да не бъдат взаимозаменяеми. Като цяло баварците произвеждат повече от 160 000 бройки от малолитражката, при това в момент, когато са заплашени от фалит. И именно тези продажби спасяват BMW.
Новият клас
Прераждането на компанията стартира именно с няколко модели, които са наречени „новия клас”. С тях баварците стават известни по цял свят и набират огромен брой верни фенове.
Първият автомобил е 1500 – седан с 4 врати и нов мотор M10 (M115). Версиите на този двигател се произвеждат до края на 80-те години на миналия век, като от M10 са продадени повече от 3,5 млн. бройки. Именно той е в основата на моторите на болидите от Формула 1 на Brabham-BMW. При тях версията се казва M12, като предлага 1200 к.с. в състезателен режим.
M1 – единственото сътрудничество с Lamborghini
Легендарното М1 е първото BMW с централно разположение на мотора, като идеята за неговото създаване е на шефа на подразделението BMW Motorsport - Йохан Нерпаш, а дизайнът е дело на ателието Giugiaro.
Идеята е автомобилът да бъде произведен съвместно с Lamborghini, но финансовите проблеми на италианците провалят сделката. В наши дни от
М1 са останали съвсем малък брой коли, но те струват огромни пари.
M3 E30 – легендата в туринга
Първото M3 е машина, която не се нуждае от реклама. Тя еволюира постепенно до най-успешният автомобил в клас „туринг” в редица шампионати, където печели победа след победа.
BMW M3 E30 се отличава значително от стандартната "Тройка". То има друго окачване, друго кормилно управление, друга спирачна система и друга трансмисия. Първият двигател поставен на М3 е с индекс S14, като при някои от състезателните версии мощността му достига до 385 к.с. Стандартните варианти на M3 E30 развиват между 192 и 238 к.с.
Популярността на тази машина расте непрекъснато, като от нея са продадени 16 202 бройки. Вярно, че не е най-бързият автомобил, който може да се купи, но пък с годините цената му расте непрекъснато.
X5 – първият от многото
Първият кросовър на BMW е Е53 X5. Той е разработен по времето, когато баварците придобиват Land Rover и решават, че е крайно време да влязат и в този сегмент. Въпреки че крайните фенове на марката не го харесват, кросовърът се продава в огромни количества.
В наши дни, именно благодарение на първото Х5, BMW разполага със сериозна гама кросовъри. С тяхна помощ баварците се утвърдиха като лидер по продажби в премиум сегмента. За това помага и системата за задвижване на четирите колела xDrive. Предлага се и M-версия на модела.
2 Series Active Tourer – нови хоризонти
Този модел също потресе най-крайните феновете на марката, тъй като е първият за BMW с предно предаване. И въпреки че е оборудван и със система за задвижване на четирите колела, базовата версия е с предно. Нещо, което доскоро звучеше като светотатство за автомобилите на компанията.
Освен това този модел има и по-голям брат – Gran Tourer, с който баварците правят сериозен опит да навлязат и в сегмента на минивановете. Няма как да бъде иначе, след като основният конкурент Mercedes-Benz създаде своя B-Class и той стана най-продаваният миниван в Германия.
i8 – съвременно сърце на BMW
Това е вторият автомобил в тази десетка, чиято задвижваща система е разположена в средата. А всъщност това е хибрид, който може да се зарежда от електропреносната мрежа. Като цяло моделът съчетава управляемост на суперкола и впечатляваща икономичност. Шасито му е от въглеродни нишки, а вратите са първите за марката в стил „крила на пеперуда”.
Още любопитни статии за историята на автомобилите четете в Automedia.bg